Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Procedura obserwacji zajęć
w Przedszkolu Niepublicznym ..............................................
w ...........................................
W celu realizacji zadań w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego, tzn. przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej, kontroli przestrzegania przez nauczycieli prawa oświatowego, wspomagania nauczycieli, dyrektor przedszkola w szczególności obserwuje prowadzone przez nauczycieli zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze oraz inne zajęcia i czynności wynikające z działalności statutowej placówki.
Przy planowaniu obserwacji pracy nauczycieli uwzględnia się:
1) Kierunki realizacji polityki oświatowej ministra edukacji narodowej na rok szkolny 20....../20...... oraz plan nadzoru właściwego kuratora oświaty.
2) Wnioski z nadzoru pedagogicznego z roku szkolnego 20....../20.......
3) Zakres przewidzianej ewaluacji wewnętrznej, badań/analiz w bieżącym roku szkolnym ujętych w planie nadzoru pedagogicznego dyrektora przedszkola.
Celem obserwacji jest:
1) gromadzenie informacji do prowadzenia ewaluacji wewnętrznej, czyli oceny efektów pracy nauczycieli w wybranych obszarach procesu wychowawczo-opiekuńczego oraz dydaktycznego,
2) kontrola pracy nauczycieli w zakresie wybranych obszarów pracy przedszkola,
3) wspomaganie i inspirowanie nauczycieli w realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
4) gromadzenie informacji o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceny ich pracy,
5) uzyskanie informacji do diagnozy wiedzy, umiejętności i postaw dzieci.
Zakres obserwacji
Obserwacjami objęte są wszystkie działania nauczycieli: zajęcia wychowawcze, dydaktyczne i opiekuńcze, zebrania z rodzicami, uroczystości przedszkolne, zawody sportowe, prowadzenie zajęć wynikających z wewnętrznego doskonalenia nauczycieli, zajęcia diagnozujące i wspierające dzieci.
Obowiązki dyrektora w zakresie obserwacji
Dyrektor przedszkola opracowuje plan i harmonogram obserwacji (rodzaje obserwacji, imię i nazwisko nauczyciela, rodzaj obserwacji, termin obserwacji) i podaje do wiadomości nauczycieli do 15 września wraz z planem nadzoru pedagogicznego na dany rok szkolny.
Rodzaje obserwacji prowadzonych w przedszkolu
1. Obserwacja wspomagająca nauczyciela – prowadzona jest w celu wspomagania i wspierania nauczycieli, stosowana najczęściej do obserwowania pracy nauczycieli odbywających staż na kolejny stopień awansu zawodowego.
2. Obserwacja kontrolna – prowadzona jest zgodnie z planem kontroli umieszczonym w planie nadzoru pedagogicznego lub wynika ze skarg albo niepokojących sygnałów od rodziców dzieci bądź innych osób. Może być też przeprowadzana w przypadku dokonywania oceny pracy nauczycieli w danym roku szkolnym lub podlegających ocenie dorobku zawodowego za okres stażu w systemie awansu zawodowego.
3. Obserwacja ewaluacyjna – prowadzona jest na potrzeby ewaluacji wewnętrznej wybranego obszaru pracy przedszkola. Dotyczy również diagnozy wybranych umiejętności, postaw i wiedzy dzieci w danym roku szkolnym.
Opis działań związanych z obserwacją
1. Obserwacja jest zapowiadana, a jej przebieg jest uzgadniany z nauczycielem podczas rozmowy przed obserwacją.
2. W pierwszej kolejności obserwacji podlegają nauczyciele rozpoczynający pracę w placówce, nauczyciele starający się o wyższy stopień awansu zawodowego, nauczyciele podlegający ocenie pracy.
3. Obserwacje mogą mieć charakter zapowiedziany, czyli zgodny z harmonogramem obserwacji, lub niezapowiedziany – na zaproszenie nauczyciela w celu prezentacji osiągnięć dzieci lub ze względu na szczególne sytuacje związane z pracą z dziećmi.
4. Przyjmuje się, że nauczyciele zgłaszają dyrektorowi gotowość do zaplanowanej obserwacji, zgodnie z harmonogramem obserwacji.
5. Nauczyciele powinni przestrzegać terminu zaplanowanych obserwacji.
6. W przypadku zajęć, na których są prezentowane osiągnięcia dzieci, na obserwację mogą być zapraszani nauczyciele przedszkola, nauczyciele stażyści, praktykanci, doradcy metodyczni, rodzice.
Organizacja obserwacji w przedszkolu
1. Obserwację właściwą poprzedza spotkanie przedobserwacyjne, w trakcie którego dyrektor zapoznaje nauczyciela z celem obserwacji, zgodnie z planem nadzoru pedagogicznego, natomiast nauczyciel przekazuje informacje o celach i ważniejszych elementach tematycznych zajęć.
2. Obserwacji właściwej dokonuje dyrektor, nie ingerując w tok zajęć, posługując się przygotowanym arkuszem obserwacji.
3. Rozmowę poobserwacyjną stanowi analiza informacji uzyskanych w trakcie przeprowadzania obserwacji. Obserwowany nauczyciel przedstawia swoją interpretację przeprowadzonych zajęć, które omawia, dokonując samooceny przeprowadzonych zajęć, a obserwujący przygotowuje zalecenia i wnioski, przekazując informację zwrotną na temat obserwowanych zdarzeń.
4. Rozmowa poobserwacyjna odbywa się tego samego dnia. W uzasadnionych przypadkach omówienie obserwacji może nastąpić w terminie do trzech dni roboczych po jej przeprowadzeniu.
5. Rozmowa kończy się podpisaniem przez nauczyciela i dyrektora arkusza obserwacji.
6. W stosunku do nauczycieli rozpoczynających pracę i odbywających staż planuje się przeprowadzenie co najmniej dwóch obserwacji w każdym półroczu roku szkolnego.
7. W stosunku do nauczycieli dyplomowanych pracujących w przedszkolu co najmniej 10 lat planuje się po jednej obserwacji w każdym półroczu roku szkolnego.
Etapy obserwacji – jak przygotować się do obserwacji?
1. Dyrektor ustala z nauczycielem termin obserwacji, zgodnie z planem obserwacji, oraz przypomina cel obserwacji, również zgodny z ww. planem.
2. Dyrektor przekazuje nauczycielowi arkusz obserwacji zajęć – nauczyciel uzupełnia wstępną część arkusza obserwacji (planowany temat zajęć, realizowany obszar edukacyjny, zgodnie z podstawą programową, cele zajęć, metody pracy z dzieckiem, środki dydaktyczne oraz literaturę wykorzystaną do przygotowania zajęć).
3. Dyrektor przeprowadza rozmowę z nauczycielem na dwa dni przed obserwacją. W arkuszu obserwacji zawarte są pytania pomocnicze dotyczące obserwacji. Uzyskuje się w ten sposób szczegółowe informacje o dotychczasowych działaniach nauczyciela w poruszanym obszarze oraz o planowanych zajęciach do obserwacji, o efektach, jakie nauczyciel chce uzyskać, oraz o ewentualnych problemach w pracy nauczyciela związanych z prowadzoną grupą dzieci, o sposobach realizacji podstawy programowej, ewentualnie o doskonaleniu zawodowym, o współpracy z innymi nauczycielami, o współpracy z rodzicami itp.
4. Prowadzenie obserwacji właściwej – oglądanie zajęć prowadzonych przez nauczyciela, zestawienie informacji uzyskanych od nauczyciela z prezentowanymi zajęciami (obserwujący nie może wprowadzać zmian do tematu i zastosowanego przez nauczyciela sposobu postępowania, chyba że zagraża to bezpieczeństwu dzieci).
5. Rozmowa poobserwacyjna odbywa się w ciągu trzech dni po obserwacji i wiąże się z:
1) omówieniem przeprowadzonych zajęć obserwowanego nauczyciela w odniesieniu do ich przebiegu i efektów uzyskanych przez nauczyciela,
2) oceną obserwowanych zajęć przez obserwującego, z uwzględnieniem przede wszystkim osiągnięcia założonych celów obserwacji.
6. Dyrektor może dokonać oceny wszystkich elementów zajęć, np. doboru tematu zajęć do zamierzonych celów, samej organizacji zajęć, stosowanych metod nauczania, rytmiczności realizacji treści programu wychowania przedszkolnego, wykorzystania środków dydaktycznych, aktywizacji dzieci, realizacji treści podstawy programowej, urządzenia sali zajęć, w zależności od przedmiotu obserwacji:
1) ze wskazaniem mocnych stron pracy nauczyciela,
2) z ewentualnym udzieleniem nauczycielowi instruktażu,
3) ze sformułowaniem konkretnych zaleceń i określeniem terminu ich realizacji.
7. Podpisanie przez nauczyciela i osobę obserwującą arkusza obserwacji.
Przechowywanie dokumentacji obserwacji
1. Dokumentacja obserwacji ma charakter służbowy i jest przechowywana wraz z dokumentacją nadzoru pedagogicznego przez dyrektora przedszkola.
2. Nauczyciel ma prawo wglądu w dokumentację obserwacji dotyczącą jego zajęć.
Postanowienia końcowe
1. W sprawach nieuregulowanych procedurą ostateczną decyzję podejmuje dyrektor.
2. Procedura obowiązuje od dnia ............................
3. Z ww. dokumentem Rada Pedagogiczna została zapoznana na posiedzeniu w dniu ..............................., nr protokołu .............................
(podpis i pieczęć dyrektora)