Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

Narzędzia dziennikarskie we współczesnej przestrzeni przedszkola

 

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju

 

Czy w przedszkolu wciąż jest miejsce na klasyczną gazetkę ścienną, rodzaj wewnętrznego czasopisma czy fotoreportaż zrobiony z wywołanych i przywieszonych na tablicy zdjęć? Zdobycze współczesnej techniki odgrywają coraz większą rolę w komunikacji placówki z rodzicami i opiekunami dzieci. Często większość informacji przekazywana jest drogą elektroniczną – za pomocą poczty e-mailowej czy zakładki „Aktualności” na stronie internetowej. Czy to wystarczy? Jaką dodatkową wartość mają klasyczne narzędzia dziennikarskie? Jak z nich skorzystać, by były zachęcające dla rodziców i chociaż na chwilę przykuły ich uwagę?

 

Współczesne trendy

 

Coraz więcej informacji przekazywanych jest dzisiaj drogą elektroniczną. Również w komunikacji między dyrektorem placówki, osobami zarządzającymi, nauczycielami a rodzicami dzieci uczęszczających do przedszkola zaczyna dominować internet. Z jednej strony wymaga to mniejszej ilości czasu – odczytanie e-maila czy obejrzenie plakatu zamieszczonego na stronie internetowej placówki wymaga tylko kilkudziesięciu sekund. Jest to często również bardziej dostępna forma przekazu – żeby zdobyć wiadomości za pośrednictwem internetu, nie trzeba wychodzić z domu.

 

Jak inaczej porozumiewać się z rodzicami?

 

Informacja przekazywana drogą elektroniczną jest formułowana przez osoby dorosłe dla osób dorosłych – wpisy na stronie internetowej układane są najczęściej przez osobę odpowiedzialną za zarządzanie informatyczne (administrator obsługujący stronę internetową, ewentualnie właściciel czy dyrektor przedszkola bądź nauczyciel posiadający hasła i mający dostęp do panelu administracyjnego w systemie). W takim rodzaju komunikacji dziecko zwykle nie uczestniczy. Rodzic, oprócz tekstu z informacją, od czasu do czasu ogląda zdjęcia przedszkolaków, zamieszczane na ogół w zakładce „Galeria”.

 

Współcześnie zapomniano nieco o innych narzędziach komunikacji z rodzicem – a mających raczej dziennikarski niż informatyczny charakter. Wszelkiego rodzaju gazetki ścienne, reportaże z wycieczek wywieszone w szatni przedszkolnej czy przedszkolne czasopisma dla rodziców wydawane regularnie lub okolicznościowo mogą być wciąż bardzo skutecznymi, chociaż może mniej modnymi narzędziami umożliwiającymi pokazanie rodzicom części życia przedszkolnego. Ich dodatkowym atutem i przewagą nad komunikacją elektroniczną jest możliwość zaangażowania dzieci w ich tworzenie. Przedszkolaki, zastanawiając się nad pomysłem na gazetkę oraz wykonując ją, jednocześnie się z nią utożsamiają, co wpływa na kształtowanie się ich poczucia własnej wartości, skuteczności oraz sukcesu. Kiedy rodzice oglądają prace dzieci, rośne w nich poczucie dumy i uznania dla osiągnięć pociechy. Tym samym podobne kompetencje wzmacniane są w psychice dziecka. Rodzice zdecydowanie częściej też rozmawiają z dzieckiem na temat gazetki ściennej niż informacji ze strony internetowej, ponieważ kiedy jest wywieszona w szatni lub na korytarzu, mijają ją prawie codziennie. Stanowi więc doskonały pretekst do rozmów z maluchem na temat jego pracy.