Czy gazetka odeszła do lamusa? O wykorzystaniu narzędzi dziennikarskich w przedszkolu
Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju
Czy w przedszkolu wciąż jest miejsce na klasyczną gazetkę ścienną, rodzaj wewnętrznego czasopisma czy fotoreportaż zrobiony z wywołanych i przywieszonych na tablicy zdjęć? Zdobycze współczesnej techniki zajmują coraz szerszą przestrzeń w komunikacji placówki z rodzicami i opiekunami dzieci. Często większość informacji przekazuje się drogą elektroniczną – za pomocą poczty e-mailowej czy zakładki „Aktualności” na stronie internetowej. Czy to wystarczy? Jaką dodatkową wartość mają klasyczne narzędzia dziennikarskie? Jak z nich skorzystać, by były zachęcające dla rodziców i chociaż na chwilę przykuły ich uwagę?
Współczesne trendy
Obecnie coraz więcej informacji przekazywanych jest drogą elektroniczną. Również w komunikacji między dyrektorem placówki, osobami zarządzającymi, nauczycielami a rodzicami dzieci uczęszczających do przedszkola dominującą rolę zaczyna odgrywać internet. Z jednej strony wymaga to mniejszej ilości czasu – odczytanie e-maila czy zobaczenie plakatu zamieszczonego na stronie internetowej placówki wymaga tylko kilkudziesięciu sekund. Jest to nierzadko również bardziej dostępna forma przekazu – żeby zdobyć wiadomości za pośrednictwem internetu, nie trzeba wychodzić z domu. Komunikacja elektroniczna w niektórych placówkach edukacyjnych zaczyna dominować nad innymi formami przekazu.
Jak inaczej porozumiewać się z rodzicami?
Informacja przekazywana drogą elektroniczną jest formułowana przez osoby dorosłe dla osób dorosłych – wpisy na stronie internetowej układane są najczęściej przez kogoś odpowiedzialnego za zarządzanie informatyczne (administrator obsługujący stronę internetową, ewentualnie właściciel czy dyrektor przedszkola bądź nauczyciel mający dostęp do panelu administracyjnego w systemie). W takim rodzaju komunikacji dziecko na ogół nie uczestniczy. Rodzic oprócz tekstu z informacją od czasu do czasu ogląda zdjęcia dzieci zamieszczane zwykle w zakładce „Galeria”.
Współcześnie zapomniano nieco o innych narzędziach komunikacji z rodzicem – a mających raczej dziennikarski niż informatyczny charakter. Wszelkiego rodzaju gazetki ścienne, reportaże z wycieczek wywieszone w szatni przedszkolnej czy przedszkolne pisemka dla rodziców wydawane regularnie lub okolicznościowo mogą być wciąż bardzo skutecznymi, chociaż już może mniej modnymi narzędziami umożliwiającymi pokazanie rodzicom życia przedszkolnego. Ich dodatkowym atutem jest możliwość zaangażowania dzieci w ich tworzenie. Przedszkolaki, zastanawiając się nad pomysłem na gazetkę oraz wykonując ją, jednocześnie się z nią utożsamiają, co wpływa na kształtowanie się ich poczucia własnej wartości, skuteczności oraz sukcesu. Kiedy rodzice oglądają prace dzieci, wzrasta w nich poczucie dumy i uznania dla osiągnięć dziecka. Tym samym podobne kompetencje wzmacnianie są w psychice dziecka. Rodzice zdecydowanie częściej też rozmawiają z pociechą na temat gazetki ściennej niż informacji ze strony internetowej, ponieważ kiedy jest wywieszona w szatni lub na korytarzu, mijają ją prawie codziennie. Stanowi więc doskonały pretekst do rozmów z dzieckiem na temat jego pracy.