Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LIPIEC 2015


Specjaliści od pomocy psychologiczno-pedagogicznej – cz. 1


Opracował: Marcin Majchrzak, prawnik, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie


Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy  (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r. Nr 62 poz. 286 z zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1207 ze zm.),


Obecnie funkcjonujące przepisy prawa nakładają na przedszkola i szkoły obowiązek organizowania oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W zależności od sytuacji panującej w danej jednostce oświatowej, jej wielkości i natężenia potrzeb, konieczne może okazać się zorganizowanie bardziej profesjonalnej pomocy w formie pracy specjalistów wykonujących w danym przedszkolu lub szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym zwłaszcza pedagoga czy psychologa.


Podstawa prawna organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej


Możliwość korzystania przez uczniów z pomocy psychologiczno-pedagogicznej została przewidziana przez przepisy Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Zgodnie z art. 1 pkt 4 uso., system oświaty zapewnia w szczególności możliwość korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej. Ponadto, zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 2 uso., zajęcia specjalistyczne dla uczniów wymagających szczególnego wsparcia w rozwoju lub pomocy psychologiczno-pedagogicznej zostały uznane za podstawową formę działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkoli i szkół. Z kolei szczegółowe zasady udzielania i organizacji tego rodzaju pomocy w szkołach i placówkach zostały uregulowane w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach.


Rozporządzenie