OPUBLIKOWANO: LIPIEC 2015
Problemy związane z ewidencjonowaniem czasu pracy
Opracowała: Aleksandra Kuczkowska, radca prawny
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1502 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r. Nr 62 poz. 286 ze zm.).
Obowiązki pracodawcy w zakresie ewidencji czasu pracy
Zgodnie z art. 149 § 1 k.p., pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy pracownika w celu prawidłowego ustalenia jego wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą. Obowiązek ten spoczywa na pracodawcy niezależnie od liczby zatrudnianych pracowników i dotyczy wszystkich zatrudnionych, bez względu na podstawę prawną nawiązania stosunku pracy (umowa o pracę, mianowanie, powołanie czy wybór).
Zakres informacji w ewidencji
Szczegółowe zasady dotyczące zakresu informacji zamieszczanych w ewidencji czasu pracy określają przepisy Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika.
Zgodnie z § 8 pkt 1 Rozporządzenia, pracodawca zakłada i prowadzi – odrębnie dla każdego pracownika – kartę ewidencji czasu pracy, która powinna uwzględniać:
- pracę w poszczególnych dobach, w tym pracę w niedziele i święta, w porze nocnej, w godzinach nadliczbowych oraz w dni wolne od pracy wynikające z rozkładu czasu pracy w przeciętnie pięciodniowym tygodniu pracy,
- dyżury,
- urlopy,
- zwolnienia z pracy,
- inne usprawiedliwione i nieusprawiedliwione nieobecności w pracy.
Należy zwrócić uwagę, że przywołany przepis nie wymaga od pracodawcy odnotowywania dokładnych godzin przyjścia i wyjścia pracownika z pracy, a jedynie ilość godzin pracy w danym dniu.
Forma prowadzenia ewidencji
Przepisy nie określają oficjalnego wzoru ewidencji czasu pracy. Pracodawca ma więc swobodę w kwestii określenia wyglądu ewidencji czasu pracy, pod warunkiem, iż uwzględnia ona wszystkie obowiązkowe elementy.


