Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: czerwiec 2015


Kronika przedszkola niepublicznego


Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego


Trudno wyobrazić sobie współczesne przedszkole bez kroniki. Powinna ona stanowić przede wszystkim ważne źródło informacji o tym, co się w nim dzieje. Przed osobą prowadzącą kronikę stoi więc nie lada wyzwanie. Należy zadbać o to, by rzeczywiście odzwierciedlała ona życie placówki, a ponadto była atrakcyjna dla odbiorcy (warto zastanowić się, kto nim jest). Jak zatem prowadzić kronikę przedszkola, aby spełniła powyższe wymagania?


Po co kronika?


To tak naprawdę kluczowe pytanie. Wiele zależy tu od dyrektora, od jego pomysłowości oraz podejścia do kroniki, które mogą zadecydować o tym, jak będzie ona funkcjonowała oraz czy autor i osoby z nim współpracujące będą miały poczucie, że wykonują potrzebną pracę.


Zgodnie ze specyfiką swego gatunku kronika ma informować o tym, co się wydarzyło. Dobierając cele, formę i styl, nie wolno o tej funkcji zapomnieć, stanowi ona bowiem gwarancję tego, że kronika nie będzie tylko kolejnym obowiązkiem związanym z dokumentacją przedszkolną, lecz stanie się cennym wsparciem w pracy… dyrektora. Oto kilka z możliwych zastosowań:


  • Planowanie pracy przedszkola – w procesie planowania kronika pozwala dyrektorowi odświeżyć pamięć i uruchomić myślenie krytyczne – co wyszło na tyle dobrze, że warto to kontynuować (bo np. przyniosło wymierne korzyści dzieciom i przyczyniło się do ich rozwoju), a z czego trzeba zrezygnować na rzecz nowości (ponieważ np. było głośnym i medialnym wydarzeniem, ale nie przełożyło się to na efekty pracy).
  • Ewaluacja – dobrze prowadzona kronika to kopalnia wiedzy o życiu przedszkola, która przyda się podczas przeprowadzania ewaluacji wewnętrznej (np. w zakresie współpracy z rodzicami lub środowiskiem lokalnym, metod i form pracy, aktywności dzieci). Tu szczególnie istotny jest właściwy opis wydarzeń – same zdjęcia nie przekażą informacji o celach i korzyściach oraz przełożeniu ich na jakość pracy przedszkola.
  • Kontrola – dobrze prowadzona kronika to praktyczna i szybka metoda na sprawdzenie chociażby realizacji planu pracy przedszkola.
  • Monitoring realizacji podstawy programowej – jeżeli w kronice będą właściwie opisane założenia każdego wydarzenia, dyrektor bez trudu zorientuje się, czy chodzi o efektywność działań i wdrażanie podstawy programowej oraz realizację zadań przedszkola, czy może mamy do czynienia tylko z efektownością.
  • Promocja placówki – to najbardziej oczywisty punkt. Kronikę można pokazywać podczas drzwi otwartych, wizyty ważnych gości w przedszkolu czy goszczenia w jakimkolwiek miejscu, w którym dyrektor chciałby pochwalić się tym, co dzieje się w jego placówce. Trzeba jednak pamiętać, że należy ją chronić jak każdy dokument zawierający dane osobowe.