OPUBLIKOWANO: CZERWIEC 2015
Realizacja podstawy programowej w ramach wycieczki przedszkolnej
Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektor przedszkola niepublicznego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz.U. z 2001 r. Nr 135 poz. 1516 ze zm.).
Wycieczka jest atrakcyjną aktywnością, dzięki której można realizować podstawę programową. Nie powinna wynikać z chęci spełnienia oczekiwań rodziców czy ministerialnych wytycznych, powinna natomiast stanowić naturalne i oczywiste uzupełnienie edukacji przedszkolnej (i nie tylko). Przyjmując takie założenie, z zupełnie innej perspektywy spojrzymy na celowość organizacji wyjść i wyjazdów poza placówkę i staną się one nauką poprzez działanie i zbieranie doświadczeń.
Regulacje prawne
Nauczyciel organizujący wycieczkę musi zapoznać się nie tylko z podstawą programową, ale również przypomnieć sobie przepisy. Do najważniejszych aktów prawnych z tego zakresu należą Rozporządzenie w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach oraz Rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki.
O najistotniejszych kwestiach związanych z bezpieczeństwem zorganizowanych grup dzieci i młodzieży w ruchu drogowym, marszach, wycieczkach pieszych i rowerowych oraz innych formach korzystania z dróg publicznych można przeczytać w Prawie o ruchu drogowym. W szczególności należy zapoznać się z następującymi artykułami ww. Ustawy: 6, 11, 12, 18a, 43, 57 i 57a.
Szukanie inspiracji
Nauczyciele mają różne nastawienie do wycieczek. Zdarza się, że lubią je do tego stopnia, że ich uczniowie są bardzo często w rozjazdach. Inni organizują je sporadycznie, ograniczając się do niezbędnego minimum, ponieważ przeszkadzają im w realizacji podstawy programowej (sic!). Jak zawsze – żadna skrajność nie jest pożądana. Najważniejszy jest rozsądek oraz właściwe stawianie sobie celów, a nie końcowa liczba wycieczek. Sposób ich organizacji ujawnia wiele cech nauczyciela. Kazimierz Denek stwierdza wprost, że organizacja wycieczki wymaga „(…) dużego zaangażowania, kreatywności, szczególnych umiejętności organizatorskich i wysokich kompetencji psychopedagogicznych” (K. Denek, Edukacja pozalekcyjna i pozaszkolna


