Opublikowano: czerwiec 2015
Dotacja na dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U. z 2013 r. poz. 1257).
Dotacja udzielana przedszkolom na dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju różni się pod względem wysokości od dotacji udzielanej na dzieci, które nie muszą być objęte takim wsparciem. Aby nabyć prawo do jej otrzymania, placówka musi jednak spełnić określone warunki.
Dotację na dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju otrzymują zarówno przedszkola niepubliczne, jak i publiczne prowadzone przez inne niż jednostki samorządu terytorialnego osoby prawne. Dotacje dla placówek niepublicznych są udzielane na podstawie art. 90 ust. 1a Ustawy o systemie oświaty – na jego mocy przedszkola niepubliczne, które zgodnie z art. 71b ust. 2a prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu gminy w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego pod warunkiem, że osoba prowadząca przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.
Z kolei dotacje dla niesamorządowych przedszkoli publicznych prowadzących wczesne wspomaganie rozwoju udzielane są na podstawie art. 80 ust. 2c uso. Zgodnie z jego brzmieniem prowadzone przez osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego i osoby fizyczne przedszkola publiczne, które w myśl art. 71b ust. 2a prowadzą wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu gminy w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego pod warunkiem, że osoba prowadząca przedszkole przedstawi organowi właściwemu do udzielenia dotacji informację o planowanej liczbie dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.
Przepisy te brzmią w zasadzie identycznie, oprócz fragmentu wskazującego beneficjenta danej dotacji, którym jest w pierwszym przypadku przedszkole niepubliczne, a w drugim publiczne. Poza tym szczegółem przepisy te podobnie określają wysokość należnej dotacji, jak również w identyczny sposób ustalają warunki jej otrzymania.
Warunki otrzymania dotacji
Podstawowym warunkiem otrzymania opisywanego rodzaju dotacji jest prowadzenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka. W tym przypadku obydwie regulacje odwołują się do przepisu art. 71b ust. 2a uso., stosownie do którego w przedszkolach mogą być tworzone zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania jego rozwoju psychoruchowego i społecznego od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzonego bezpośrednio z podopiecznym i jego rodziną. Szczegółowe zasady prowadzenia tego wspomagania określone zostały w Rozporządzeniu w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. W § 2 tego aktu mowa jest o tym, że wczesne wspomaganie może być organizowane w przedszkolu, jeżeli ma ono możliwość realizacji wskazań zawartych w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, w szczególności dysponuje środkami dydaktycznymi i sprzętem, niezbędnymi do prowadzenia wczesnego wspomagania. Zgodnie z kolei z § 3 ww. Rozporządzenia zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o którym mowa w art. 71b ust. 2a uso., jest powoływany przez dyrektora, odpowiednio, przedszkola, szkoły, ośrodka lub poradni bądź osobę kierującą inną formą wychowania przedszkolnego. W jego skład wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
- pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,
- psycholog,
- logopeda,
- inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
Do zadań tego zespołu należy w szczególności:
- ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny podopiecznego,
- nawiązanie współpracy z podmiotem leczniczym lub ośrodkiem pomocy społecznej w celu zapewnienia dziecku rehabilitacji, terapii lub innych form pomocy, stosownie do jego potrzeb,