Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MAJ 2015
ZAKTUALIZOWANO: 28 GRUDNIA 2017

 

Innowacje pedagogiczne krok po kroku

 

Opracowała: Paulina Domańska, dyrektor Niepublicznego Przedszkola LEONARDO Fundacji Familijny Poznań, nauczyciel wychowania przedszkolnego, szukający wyzwań praktyk

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 ze zm.).

 

Nauczyciele jednego z przedszkoli zapytani o skojarzenia ze słowem innowacja wskazali następujące wyrażenia:

 

  • otwartość na nowe,
  • akceptacja zmian,
  • nowość,
  • inność,
  • odwaga,
  • eksperymentowanie,
  • nowe doświadczenie,
  • nowoczesność,
  • ciekawość,
  • konieczność doskonalenia kwalifikacji.

 

Wszystkie te skojarzenia oddają cechy i elementy składowe innowacji i eksperymentów. Wszelkie zmiany – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym – wymagają odwagi i otwartości. Wynikają z poczucia sprawstwa, chęci ulepszenia danej sfery czy otwartości na to, co nowe. Wiążą się z nimi konieczność doskonalenia kwalifikacji, zdobywanie nowego doświadczenia czy akceptacja wprowadzonych nowości. Z łaciny słowo innovatio oznacza odnowienie, a dokładniej – proces tworzenia lub przyswajania nowych rozwiązań.

 

Źródła innowacji

 

Ważnym elementem wprowadzenia innowacji jest określenie powodów i motywacji, dlatego tak istotną rolę odgrywa zdiagnozowanie potrzeb bądź problemu. Mowa tu nie tylko o kwestiach takich jak niezadowalające efekty pracy dydaktycznej – choć i te często są źródłem wprowadzania nowych pomysłów – ale także potrzebie zmiany metody czy wypróbowania czegoś nowego i ciekawego. Niewątpliwie źródłem innowacji bywa też nadążanie za rozwijającą się technologią i postępem, np. chęć korzystania z tablic multimedialnych i programów z nimi związanych. Z drugiej strony przyczynę wprowadzenia alternatywnych rozwiązań może stanowić chęć powrotu do sprawdzonych metod, np. pedagogiki Marii Montessori czy Fryderyka Froebla, które należy odpowiednio unowocześnić.

 

Rodzaje innowacji

 

W Rozporządzeniu w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki zostały wskazane trzy rodzaje innowacji o charakterze:

 

  • programowym,
  • organizacyjnym,
  • metodycznym.