OPUBLIKOWANO: MAJ 2015
ZAKTUALIZOWANO: 28 GRUDNIA 2017
Innowacje pedagogiczne krok po kroku
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz.U. z 2002 r. Nr 56 poz. 506 ze zm.).
Nauczyciele jednego z przedszkoli zapytani o skojarzenia ze słowem innowacja wskazali następujące wyrażenia:
- otwartość na nowe,
- akceptacja zmian,
- nowość,
- inność,
- odwaga,
- eksperymentowanie,
- nowe doświadczenie,
- nowoczesność,
- ciekawość,
- konieczność doskonalenia kwalifikacji.
Wszystkie te skojarzenia oddają cechy i elementy składowe innowacji i eksperymentów. Wszelkie zmiany – zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym – wymagają odwagi i otwartości. Wynikają z poczucia sprawstwa, chęci ulepszenia danej sfery czy otwartości na to, co nowe. Wiążą się z nimi konieczność doskonalenia kwalifikacji, zdobywanie nowego doświadczenia czy akceptacja wprowadzonych nowości. Z łaciny słowo innovatio oznacza odnowienie, a dokładniej – proces tworzenia lub przyswajania nowych rozwiązań.
Źródła innowacji
Ważnym elementem wprowadzenia innowacji jest określenie powodów i motywacji, dlatego tak istotną rolę odgrywa zdiagnozowanie potrzeb bądź problemu. Mowa tu nie tylko o kwestiach takich jak niezadowalające efekty pracy dydaktycznej – choć i te często są źródłem wprowadzania nowych pomysłów – ale także potrzebie zmiany metody czy wypróbowania czegoś nowego i ciekawego. Niewątpliwie źródłem innowacji bywa też nadążanie za rozwijającą się technologią i postępem, np. chęć korzystania z tablic multimedialnych i programów z nimi związanych. Z drugiej strony przyczynę wprowadzenia alternatywnych rozwiązań może stanowić chęć powrotu do sprawdzonych metod, np. pedagogiki Marii Montessori czy Fryderyka Froebla, które należy odpowiednio unowocześnić.
Rodzaje innowacji
W Rozporządzeniu w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki zostały wskazane trzy rodzaje innowacji o charakterze:
- programowym,
- organizacyjnym,
- metodycznym.


