OPUBLIKOWANO: MAJ 2015
ZAKTUALIZOWANO: 21 SIERPNIA 2017
Kontrola komisji rewizyjnej w szkole
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.),
- Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.),
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 814 ze zm.).
Przyznanie organowi stanowiącemu gminy i powiatu uprawnień kontrolnych wynika z treści art. 15 Ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 16 Ustawy o samorządzie powiatowym. Swoje funkcje kontrolne rada gminy (rada miasta) realizuje poprzez kontrolowanie i ocenianie działalności wójta i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych gminy.
Komisja rewizyjna jest z kolei organem, poprzez który rada gminy (powiatu) realizuje swoje uprawnienia kontrolne. Zgodnie z art. 18a ust. 2 Ustawy o samorządzie gminnym i art. 16 ust. 2 Ustawy o samorządzie powiatowym w skład komisji rewizyjnej wchodzą radni, w tym przedstawiciele wszystkich klubów, z wyjątkiem radnych pełniących funkcje przewodniczącego i wiceprzewodniczącego rady gminy.
Zakres kontroli sprawowanej przez komisję rewizyjną
Podkreślić należy, że zakres, w jakim komisja rewizyjna sprawuje kontrolę, jest niezwykle szeroki, ponieważ nie został w żaden sposób ograniczony przepisami samorządowych ustaw ustrojowych. Przepisy wskazują jedynie podmioty, które mogą być kontrolowane. Niemniej wydaje się, że akurat w przypadku oświatowych jednostek organizacyjnych ów zakres kontroli sprawowanej przez komisję rewizyjną można zawęzić, uznając, że komisja nie powinna poddawać kontroli tych aspektów działalności szkoły, które podlegają już nadzorowi innego organu, np. kuratora oświaty.