Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MAJ 2015
ZAKTUALIZOWANO: 18 SIERPNIA 2017

 

Zasady tworzenia oddziałów międzynarodowych

 

Opracował: dr Patryk Kuzior, doktor nauk prawnych, specjalista w zakresie prawa oświatowego

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).

 

Oddziały międzynarodowe w szkołach to stosunkowo nowa instytucja przewidziana prawem oświatowym. Są one odpowiedzią na zwiększające się zapotrzebowanie na kształcenie w języku angielskim oraz w innych językach używanych w UE. Taki międzynarodowy standard kształcenia wyznaczają zagraniczne instytucje edukacyjne, które opracowują specjalne programy międzynarodowe. Najbardziej znaną organizacją ustalającą powszechnie uznany standard jest International Baccalaureate Organization. Wprowadzenie w szkole oddziałów nauczających według takich właśnie standardów znacznie poszerza dostępną ofertę edukacyjną, przyczynia się do intensywniejszego nauczania języków obcych oraz poszerzania kontaktów polskiej młodzieży z rówieśnikami z innych krajów.

 

W świetle definicji zawartej w art. 4 pkt 14 Ustawy Prawo oświatowe oddziałem międzynarodowym jest oddział szkolny, w którym prowadzi się nauczanie zgodnie z programem ustalonym przez zagraniczną instytucję edukacyjną. Te specyficzne oddziały mogą być tworzone zarówno w publicznych, jak i niepublicznych szkołach. Ustawodawca nie wyłącza żadnego z typów szkół, dlatego też za dopuszczalne należy uznać tworzenie oddziałów międzynarodowych w każdym typie szkoły działającej w ramach systemu oświaty.

 

Zasady tworzenia oddziałów

 

Dla utworzenia oddziału międzynarodowego konieczne jest uzyskanie zezwolenia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Trzeba zaznaczyć, że zezwolenie na utworzenie oddziału międzynarodowego w szkole podstawowej może zostać udzielone, jeżeli program nauczania ustalony przez zagraniczną instytucję edukacyjną, który ma być realizowany w tym oddziale, umożliwia uzyskanie wiadomości i umiejętności umożliwiających uczniom przystąpienie do ósmoklasisty (art. 21 Prawa oświatowego). Podyktowane jest to faktem objęcia uczniów szkół tego typu obowiązkiem szkolnym, który powinien być spełniany w placówkach kształcących zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego i tym samym w sposób umożliwiający końcową weryfikację uzyskanej wiedzy i nabytych umiejętności w formie wystandaryzowanej. Niespełnienie tego wymogu programowego w przypadku tych dwóch typów szkół wyklucza możliwość uzyskania zezwolenia ministra.

 

Zezwolenie jest wydawane na wniosek organu prowadzącego szkołę, który zainteresowany jest utworzeniem oddziału międzynarodowego w swojej jednostce oświatowej. W przypadku szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego złożenie wniosku wymaga podjęcia uchwały przez organ stanowiący, dokumenty składa natomiast organ wykonawczy.

 

Wniosek o utworzenie oddziału powinien określać: