Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MAJ 2015
ZAKTUALIZOWANO: 4 SIERPNIA 2017

 

Zasady dopuszczania i zatwierdzania programów nauczania

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.).

 

Wraz z wejściem w życie Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (tzw. dużej ustawy podręcznikowej) zaczęły obowiązywać zmienione zasady dopuszczania do użytku w szkole programów nauczania oraz ustalania szkolnego zestawu programów nauczania. Nowelizacja uso. wprowadziła także nowe definicje programów: wychowania przedszkolnego, nauczania oraz nauczania do zawodu. W uzasadnieniu do Ustawy stwierdzono, że wprowadzenie zmian ograniczających wymagania w zakresie zawartości programów nauczania ma ułatwić i zachęcić nauczycieli do opracowywania w szkole autorskich programów nauczania (i korzystania z nich), przygotowanych w sposób i w formie ustalonej w danej szkole i dostosowanych do potrzeb i możliwości określonych grup uczniów.

 

Zgodnie z zapisami art. 3 pkt 13b i 13c uso.:

 

  • ilekroć w ustawie jest mowa o programie wychowania przedszkolnego lub programie nauczania do danych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego – należy przez to rozumieć opis sposobu realizacji celów wychowania lub kształcenia oraz treści nauczania ustalonych odpowiednio w podstawie programowej wychowania przedszkolnego lub podstawie programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego lub opis sposobu realizacji celów kształcenia oraz treści nauczania zajęć edukacyjnych, dla których nie została ustalona podstawa programowa kształcenia ogólnego, lecz program nauczania tych zajęć został włączony do szkolnego zestawu programów nauczania, o którym mowa w art. 22a ust. 7,
  • przez program nauczania do zawodu należy rozumieć opis sposobu realizacji celów kształcenia i treści nauczania ustalonych w podstawie programowej kształcenia w zawodach, w formie efektów kształcenia,