Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MAJ 2015

ZAKTUALIZOWANO: 10 LISTOPADA 2016

 

Nauczyciel kształcenia integracyjnego

 

Opracował: dr Patryk Kuzior, doktor nauk prawnych, specjalista w zakresie prawa oświatowego

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1379),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2015 r. poz. 1113),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz.U. z 2015 r. poz. 1264),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 416 ze zm.).

 

Nauczanie integracyjne jest w przyjętym w naszym kraju modelu kształcenia jedną z form nauczania specjalnego, swoistą alternatywą dla usług edukacyjnych świadczonych na rzecz dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy realizowanych w szkołach dedykowanych wyłącznie dzieciom i młodzieży posiadającym orzeczenia o potrzebie takiej nauki. Jak stanowi art. 71b ust. 1 Ustawy o systemie oświaty, kształceniem specjalnym obejmuje się dzieci i młodzież niepełnosprawne, niedostosowane społecznie i zagrożone niedostosowaniem społecznym, wymagające stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Kształcenie to może być prowadzone w formie nauki, odpowiednio, w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach integracyjnych, przedszkolach i szkołach lub oddziałach specjalnych, innych formach wychowania przedszkolnego i ośrodkach, o których mowa w art. 2 pkt 5.

 

Nauczanie integracyjne realizowane jest zatem w szkołach i placówkach ogólnodostępnych integracyjnych lub z oddziałami integracyjnymi, które swoje funkcjonowanie opierają na idei wspólnego wychowania i nauczania dzieci zdrowych i niepełnosprawnych, przy założeniu konieczności liczenia się z różnorodnością ich potrzeb i możliwości.

 

Prowadzenie kształcenia specjalnego, w formie nauczania integracyjnego, możliwe jest na każdym etapie edukacji, ale wymaga nie tylko spełnienia ogólnych warunków, jakie stawia się przedszkolom i szkołom ogólnodostępnym, lecz także dodatkowo wymogów specjalnych, określonych szczegółowo przepisami Rozporządzenia w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Oprócz kwestii organizacyjnych, wskazuje ono na potrzebę zatrudnienia specjalistycznej kadry pedagogicznej. Jak stanowi bowiem § 7 ust. 1 tego Rozporządzenia