Unia Europejska – a co to takiego? – scenariusz zajęć dla przedszkolaków
Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju
Grupa wiekowa: 3–5 lat
Czas trwania: 60 minut
Cele ogólne:
- edukacja europejska,
- zapoznanie się z podstawowymi informacjami dotyczącymi Unii Europejskiej,
- zdobycie wiedzy na temat wybranych państw członkowskich Unii Europejskiej,
- edukacja ruchowa,
- edukacja artystyczna.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- wie, czym jest Unia Europejska i jakie są jej symbole,
- poznaje kulturę, obyczaje i elementy charakterystyczne wybranych krajów członkowskich Unii Europejskiej, m.in. Niemiec, Hiszpanii, Danii, Finlandii, Wielkiej Brytanii, Polski,
- poznaje pojęcia związane i kojarzące się z wybranymi krajami należącymi do Unii Europejskiej (np. szwedzki stół),
- projektuje i wycina szwedzki stół,
- projektuje i wycina ubrania kojarzące się z wybranymi regionami Unii Europejskiej.
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa.
Metody:
- słowne: rozmowa dydaktyczna,
- ruchowe: pantomima,
- plastyczne: wyklejanie szwedzkiego stołu, projektowanie ubrań.
Pomoce dydaktyczne:
- mapa, flaga i hymn Unii Europejskiej.
Potrzebne materiały i narzędzia:
- słupki z nazwami i flagami wybranych krajów,