OPUBLIKOWANO: LUTY 2012
ZAKTUALIZOWANO: 8 MAJA 2017
Rozwiązanie zespołu szkół a odprawa
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1379 ze zm.),
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1870 ze zm.),
- Ustawa z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (Dz.U. z 2016 r. poz. 1474),
- Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666 ze zm.).
W dobie poszukiwania przez samorządy oszczędności w wydatkach ponoszonych na oświatę popularnym rozwiązaniem jest tworzenie zespołów szkół. Pozwala to zaoszczędzić na kosztach obsługi ekonomiczno-administracyjnej placówki wchodzącej w skład zespołu, bowiem w jego ramach może funkcjonować jedna księgowość, a ponadto stosownie do treści art. 62 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty dyrektor zespołu jest jednocześnie dyrektorem dla szkół wchodzących w skład zespołu, co oznacza kolejne oszczędności, tym razem w wynagrodzeniach osób pełniących w placówkach funkcje kierownicze.
Niejednokrotnie zdarza się, że z ekonomicznego punktu widzenia korzystne jest rozwiązanie przez dany organ prowadzący prowadzonych przez siebie zespołów po to, aby dokonać reorganizacji istniejącej sieci placówek i połączyć w zespół inne niż do tej pory szkoły czy przedszkola. W wielu wypadkach wystarczające jest wyłączenie danej szkoły z zespołu i włączenie jej do innego, lecz przy daleko posuniętej reorganizacji połączonej z likwidacją części szkół niezbędne jest całkowite rozwiązanie zespołu. Z punktu widzenia tematu niniejszego opracowania istotna jest odpowiedź na pytanie, czy rozwiązanie zespołu szkół powoduje takie same zmiany w sferze stosunku pracy nauczycieli i pracowników niepedagogicznych zatrudnionych w zespole, jakie daje likwidacja szkoły, czy też mamy do czynienia z czynnością, której skutki mają zdecydowanie inny ciężar gatunkowy.
Sposób prowadzenia zespołu
Zgodnie z art. 62 ust. 1 zdanie drugie Ustawy o systemie oświaty połączenie szkół lub placówek w zespół nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, o ile statut zespołu nie stanowi inaczej. Jednocześnie, zgodnie z art. 62 ust. 2 Ustawy o systemie oświaty, dyrektor zespołu jest dyrektorem szkoły lub placówki w rozumieniu Ustawy.
Jakkolwiek powyższe regulacje wydają się nieskomplikowane do zastosowania w praktyce, to jednak zdarza się, że na ich podstawie samorządy podejmują nieprawidłowe decyzje odnośnie do formy organizacyjno-prawnej, w jakiej jest prowadzony zespół. Jeżeli bowiem połączenie szkół lub placówek w zespół nie narusza odrębności rad pedagogicznych, rad rodziców, rad szkół lub placówek i samorządów uczniowskich poszczególnych szkół lub placówek, to wnioskując a contrario (z przeciwieństwa), można dojść do wniosku, iż w pozostałych sprawach utworzenie zespołu jak najbardziej narusza odrębność szkół łączonych w zespół, w tym niejako likwiduje ich istniejącą formę organizacyjno-prawną, prowadząc w konsekwencji do powstania nowej jednostki organizacyjnej gminy (powiatu), czyli właśnie zespołu szkół, przy jednoczesnym zakończeniu działalności szkół wchodzących w skład zespołu. Przy rozwiązywaniu zespołu następowałaby więc sytuacja odwrotna, czyli kończyłaby działalność dotychczasowa jednostka, w której zatrudnieni są nauczyciele. Aby więc rozstrzygnąć o tym, czy rozwiązanie zespołu jest czynnością powodującą w konsekwencji konieczność wypłaty odpraw dla dotychczas zatrudnionych w niej pracowników, należy w pierwszej kolejności przeanalizować przepisy umożliwiające utworzenie zespołu.
Należy tu przytoczyć treść art. 79 Ustawy o systemie oświaty