Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 29 MARCA 2019
Obowiązki pracodawcy związane z PFRON-em
Opracował: Marcin Majchrzak, radca prawny, członek Okręgowej Izby Radców Prawnych w Warszawie; zaktualizował: Dariusz Dwojewski, prawnik, wykładowca, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 września 1998 r.
w sprawie rodzajów schorzeń uzasadniających obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz sposobu jego obniżania (Dz.U. z 1998 r. Nr 124 poz. 820
ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 września
2018 r. w sprawie określenia wzorów miesięcznych i rocznych informacji
o zatrudnieniu, kształceniu lub o działalności na rzecz osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1857).
Konieczność dokonywania przez placówkę wpłat na PFRON, a także obowiązki dotyczące sporządzania właściwych deklaracji i informacji, które się z tym wiążą, okazują się dużym zaskoczeniem dla dyrektorów. Może być ono tym większe, im dłużej placówka zalegała
z dokonywaniem wpłat, a także sporządzaniem odpowiedniej dokumentacji – po pewnym czasie może stać się to nawet przyczyną wizyty komornika, który zajmie szkolny sprzęt na poczet zaległych kwot.
Zaleganie z wpłatami wobec PFRON-u bywa też powodem wszczęcia postępowania przez rzecznika dyscypliny finansów publicznych. Dlatego lepiej wcześniej upewnić się, jakie obowiązki PFRON nakłada na placówkę i czy są one realizowane przez wyznaczonego do tego pracownika.
Zapamiętaj!
Konieczność dokonywania niezbędnych wpłat, a także sporządzania dokumentacji pod postacią deklaracji i informacji, wynika z Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zgodnie z art. 21 ust. 1 Ustawy pracodawcy zatrudniający co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy są obowiązani do dokonywania miesięcznych wpłat na PFRON.
Najważniejsze informacje
Wysokość wpłaty jest iloczynem 40,65 proc. przeciętnego wynagrodzenia i liczby pracowników, odpowiadającej różnicy między zatrudnieniem zapewniającym osiągnięcie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych w wysokości 2 proc. (wskaźnik w tej wysokości obowiązuje w niższym wymiarze w przypadku publicznych i niepublicznych uczelni, publicznych i niepublicznych szkół, publicznych i niepublicznych przedszkoli, publicznych i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych, placówek resocjalizacyjnych, publicznych i niepublicznych żłobków, a także klubów dziecięcych; jego normalna wysokość wynosi 6 proc.) a rzeczywistym zatrudnieniem osób niepełnosprawnych. Zgodnie jednak z art. 21 ust. 2 w związku z art. 21 ust. 2b Ustawy z wpłat tych zwolnione są placówki, w których wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych wynosi co najmniej 2 proc.
Ważne!
Jeżeli więc placówka nie zatrudnia w przeliczeniu na pełne etaty minimum
25 pracowników, nie ma obowiązku wpłat na PFRON oraz sporządzania deklaracji bądź informacji. Dopiero w przypadku, gdy przekroczony zostanie powyższy próg zatrudnienia, konieczne będzie sprawdzenie, czy przekroczony został także dwuprocentowy poziom zatrudniania osób niepełnosprawnych, uprawniający do zwolnienia z dokonywania wpłat.
Jak już zostało wspomniane, w przypadku jednostek systemu oświaty obowiązuje obniżony próg zatrudnienia, którego przekroczenie zwalnia od obowiązku dokonywania wpłat. Podstawa prawna niższych wymagań wobec placówek została zawarta w art. 21 ust. 2b Ustawy. Zgodnie z nią dla publicznych i niepublicznych szkół i przedszkoli, zakładów kształcenia nauczycieli oraz placówek opiekuńczo-wychowawczych i resocjalizacyjnych wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych obligujący do zwolnienia z wpłat na rzecz PFRON-u wynosi 2 proc. (od 2005 r.). Stawia to zatem szkoły i przedszkola w pozycji uprzywilejowanej, minimalizując sytuacje, w których konieczne będzie dokonywanie tych wpłat.
Dodatkowym korzystnym zapisem jest art. 21 ust. 2c ww. Ustawy. Pozwala on bowiem na uwzględnienie we wskaźniku zatrudnienia osób niepełnosprawnych również uczniów
i wychowanków będących osobami niepełnosprawnymi. Obliczeń należy dokonywać według następującego wzoru:
gdzie:
• W – wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych,
• ZON – stan zatrudnienia ogółem osób niepełnosprawnych w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy (z miesiąca sprawozdawczego),
• ZOG – stan zatrudnienia ogółem w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy
(z miesiąca sprawozdawczego),
• KON – stan niepełnosprawnych wychowanków/uczniów będących osobami niepełnosprawnymi i uczących się w ramach ogólnie obowiązujących w danej jednostce regulaminów nauczania (z miesiąca sprawozdawczego),
• KOG – stan ogółem wychowanków/uczniów uczących się w ramach ogólnie obowiązujących w danej jednostce regulaminów nauczania według stanu w roku ubiegłym.
Przykład:
Szkoła zatrudnia w przeliczeniu na pełne etaty 55 pracowników (jeden z nich jest niepełnosprawny). Zgodnie z art. 21 ust. 1 Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych powstaje zatem obowiązek dokonywania miesięcznych wpłat na rzecz PFRON-u. W następnej kolejności należy sprawdzić, czy w placówce osiągnięty został dwuprocentowy wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych uprawniający do zwolnienia z dokonywania wpłat, pomimo zatrudniania co najmniej
25 pracowników. Do szkoły uczęszcza 450 dzieci, z czego 5 jest niepełnosprawnych. Należy dokonać następujących obliczeń:
W = 0,0181 + 0,0222
W = 0,0403
Wskaźnik W wynosi zgodnie z wymaganiami co najmniej 0,02 (2 proc.), a więc placówka jest zwolniona z obowiązku dokonywania wpłat na PFRON.
Warto zauważyć, że w przypadku braku przepisu pozwalającego na doliczenie do limitu niepełnosprawnych pracowników także liczby niepełnosprawnych dzieci, wskaźnik
W wyniósłby jedynie 0,0181, a więc placówka byłaby zobligowana do dokonywania wpłat na PFRON. Wysokość takiej wpłaty należałoby obliczyć według wzoru:
0,4065 x WP x [(ZO x 0,02) – ZN]
gdzie:
• WP – przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale (według danych GUS-u w III kwartale 2018 r. wyniosło ono 4580,00 zł),
• ZO – przeciętne zatrudnienie ogółem w zakładzie w danym miesiącu po przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
• ZN – rzeczywista liczba zatrudnionych niepełnosprawnych pracowników,
• 0,4065 – 40,65 proc. przeciętnego wynagrodzenia.
Zgodnie z danymi z poprzedniego przykładu, zakładając jednak, że w szkole nie ma żadnych dzieci niepełnosprawnych, wysokość wpłaty kształtowałaby się następująco:
• 0,4065 × 4218,92 zł × [(55 ×0,02)-1],
• 1861,77 zł ×0,1=186,17 zł.
Obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych
Jeśli w wyniku powyższych obliczeń placówka w dalszym ciągu ma obowiązek uiszczenia należności na PFRON, istnieje możliwość obniżenia na podstawie art. 21 ust. 4 ww. Ustawy wskaźnika zatrudnienia uprawniającego do zwolnienia z opłat, jeżeli placówka zatrudnia pracowników lub opiekuje się uczniami (wychowankami):
• zaliczonymi do znacznego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono schorzenie wymienione w § 1 Rozporządzenia w sprawie rodzajów schorzeń uzasadniających obniżenie wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych oraz sposobu jego obniżania,
• zaliczonymi do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono schorzenie wymienione w § 1 ww. Rozporządzenia.
Stopnie niepełnosprawności zostały określone w art. 4 Ustawy o rehabilitacji zawodowej
i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, który wprowadza następujące rozróżnienie znacznego i umiarkowanego stopnia niepełnosprawności:
• do znacznego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie
w warunkach pracy chronionej i wymagającą, w celu pełnienia ról społecznych, stałej lub długotrwałej opieki i pomocy innych osób w związku z niezdolnością do samodzielnej egzystencji,
• do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zalicza się osobę z naruszoną sprawnością organizmu, niezdolną do pracy albo zdolną do pracy jedynie
w warunkach pracy chronionej lub wymagającą czasowej albo częściowej pomocy innych osób w celu pełnienia ról społecznych.
Z kolei rodzaje schorzeń, o których mowa w § 1 ww. Rozporządzenia, to:
• choroba Parkinsona,
• stwardnienie rozsiane,
• paraplegia, tetraplegia, hemiplegia,
• znaczne upośledzenie widzenia (ślepota) oraz niedowidzenie,
• głuchota i głuchoniemość,
• nosicielstwo wirusa HIV oraz choroba AIDS,
• epilepsja,
• przewlekła choroba psychiczna,
• upośledzenie umysłowe,
• miastenia,
• późne powikłanie cukrzycy.
W przypadku, gdy w szkole zatrudnieni są pracownicy z powyższymi dolegliwościami lub placówka opiekuje się uczniami z takimi schorzeniami, obniżenie wskaźnika będzie możliwe przy zastosowaniu następującego wzoru:
gdzie:
• WOE – wskaźnik obniżający,
• ZS – zatrudnienie w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy pracowników zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono schorzenie wymienione w § 1 ww. Rozporządzenia,
• US – zatrudnienie w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy pracowników zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono schorzenie wymienione w § 1 ww. Rozporządzenia,
• ZOG – zatrudnienie pracowników ogółem w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy,
• KZS – liczba wychowanków, uczniów, studentów lub słuchaczy, uczących się lub studiujących w ramach ogólnie obowiązujących w danej jednostce regulaminów nauczania lub studiowania, zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności,
u których stwierdzono schorzenie wymienione w § 1 ww. Rozporządzenia,
• KUS – liczba wychowanków, uczniów, studentów lub słuchaczy uczących się lub studiujących w ramach ogólnie obowiązujących w danej jednostce regulaminów nauczania bądź studiowania, zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono schorzenie wymienione w § 1
ww. Rozporządzenia,
• KOG – liczba ogółem wychowanków, uczniów, studentów lub słuchaczy uczących się lub studiujących w ramach ogólnie obowiązujących w danej jednostce regulaminów nauczania lub studiowania.
Obliczanie obniżonego wskaźnika zatrudnienia osób niepełnosprawnych, pomimo dużego
z pozoru stopnia skomplikowania, nie jest zadaniem trudnym. Przyjmijmy następujące wartości:
ZS = 0
US = 1
ZOG = 70
KZS = 0
KUS = 1
KOG = 400
Po podstawieniu wartości do wzoru oraz przeprowadzeniu obliczeń otrzymamy wartość
WOE = 0,0167. Zgodnie z § 2b pkt 3 ww. Rozporządzenia obniżony wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych odpowiada różnicy pomiędzy wskaźnikiem o wartości 0,02
a wskaźnikiem WOE, otrzymanym dzięki powyższym obliczeniom. Oznacza to, że
w omawianym przykładzie obniżony wskaźnik wyniesie 0,0033 (0,02 – 0,0167 = 0,0033), co w zasadzie na pewno doprowadzi do sytuacji, w której szkoła nie będzie musiała odprowadzać wpłat do PFRON-u.
Dla powyższych kalkulacji istotne znaczenie ma jeszcze fakt, że zgodnie z art. 21 ust. 5 Ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych do liczby pracowników będącej podstawą obliczeń nie wlicza się osób niepełnosprawnych przebywających na urlopach bezpłatnych oraz osób niebędących niepełnosprawnymi:
• zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego,
• przebywających na urlopie rodzicielskim,
• przebywających na urlopach wychowawczych,
• nieświadczących pracy w związku z odbywaniem służby wojskowej albo służby zastępczej,
• będących uczestnikami Ochotniczych Hufców Pracy,
• nieświadczących pracy w związku z uzyskaniem świadczenia rehabilitacyjnego,
• przebywających na urlopach bezpłatnych, których obowiązek udzielenia określają odrębne ustawy.