OPUBLIKOWANO: 6 WRZEŚNIA 2016
Realizacja podstawy programowej w przedszkolu. Przygotowanie do posługiwania się językiem obcym nowożytnym oraz językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).
Artykuł jest ostatnim z cyklu poświęconego analizie obszarów stymulowania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Obszary te zostały zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, stanowiącej Załącznik nr 1 do Rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Tekst ma wymiar przede wszystkim praktyczny – są w nim wskazówki dla nauczycieli przedszkolnych, jak prawidłowo i w interesujący sposób wdrażać podstawę programową na etapie edukacji przedszkolnej.
Omawiane w artykule obszary stymulowania rozwoju dzieci to – według podstawy programowej:
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym (obszar 16).
- Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w Ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, w tym z uwzględnieniem potrzeb dzieci niesłyszących posługujących się językiem migowym (obszar 17).
Wytyczne formalne
W myśl aktualnej podstawy programowej zadaniem edukacji przedszkolnej jest również przygotowanie dziecka do posługiwania się językiem obcym, a w przypadku maluchów należących do mniejszości narodowych i etnicznych – do posługiwania się językiem regionalnym. Ustawowo zadania nauczyciela powinny stymulować następujące kompetencje dziecka:
- Przygotowanie dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- uczestniczy w zabawach, np. muzycznych, ruchowych, plastycznych, konstrukcyjnych, teatralnych,
- rozumie bardzo proste polecenia i reaguje na nie,
- powtarza rymowanki, proste wierszyki i śpiewa piosenki w grupie,
- rozumie ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych lub czytanych, gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami.
- Przygotowanie do posługiwania się językiem mniejszości narodowej lub etnicznej lub językiem regionalnym dzieci należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym, o których mowa w Ustawie z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym, w tym z uwzględnieniem potrzeb dzieci niesłyszących posługujących się językiem migowym.
Dziecko kończące wychowanie przedszkolne i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej:
- uczestniczy w zabawach prowadzonych w języku mniejszości narodowej lub etnicznej lub języku regionalnym, w tym prowadzonych dla dzieci niesłyszących z wykorzystaniem np. języka migowego,
- rozumie bardzo proste polecenia wydawane w języku mniejszości narodowej lub etnicznej lub języku regionalnym i reaguje na nie,


