Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: MARZEC 2015


Zajęcia koleżeńskie i otwarte w przedszkolu


Opracowała: Elżbieta Bukowiecka-Górny, dyrektor przedszkola, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli, społeczny kurator sądu rodzinnego i nieletnich


Podstawa prawna:


  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393).


Skuteczny nauczyciel wychowania przedszkolnego systematycznie bierze udział w różnorodnych formach doskonalenia zawodowego, które wzbogacają zdobytą wiedzę oraz umożliwiają organizowanie zajęć dostosowanych do indywidualnych potrzeb rozwojowych dzieci. Jedną z form doskonalenia zawodowego, mającą wpływ na jakość świadczonych przez przedszkole usług edukacyjnych, są zajęcia koleżeńskie, nazywane też obserwacjami koleżeńskimi.


Zalety zajęć koleżeńskich


Przeprowadzanie tego rodzaju zajęć w ramach wewnętrznego doskonalenia zawodowego umożliwia prezentowanie dobrych praktyk pedagogicznych oraz umiejętności w zakresie organizacji zajęć z dziećmi w wieku przedszkolnym. Podczas prowadzenia zajęć koleżeńskich nauczyciele dzielą się swoim doświadczeniem z innymi nauczycielami. Obserwacje koleżeńskie to pokaz wzorcowo zaplanowanych i przeprowadzonych zajęć, w których można zaprezentować m.in. nowatorskie metody pracy, nieszablonowe środki dydaktyczne czy ciekawe rozwiązania organizacyjne. Ponadto zajęcia te wzbogacają warsztat pracy i doskonalą umiejętności zawodowe kadry pedagogicznej, a także motywują nauczycieli do poszukiwania nowych rozwiązań edukacyjnych. Warto wspomnieć też o zajęciach otwartych, które mogą być formą doskonalenia zawodowego dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej czy spoza przedszkola. Jednocześnie zajęcia te są formą współpracy skierowaną do rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola. Podczas zajęć koleżeńskich i otwartych obserwujący je skupiają się na działaniach nauczyciela i jego oddziaływaniu na dzieci. Organizowanie zarówno zajęć