Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 30 MAJA 2018

 

Podległość służbowa nauczycieli i pracowników niepedagogicznych

 

Opracowała: Anna Hoffmann, aplikant radcowski, prowadzi własną działalność gospodarczą w zakresie doradztwa prawnego

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 902 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 996),

 

Dla prawidłowego działania każdej placówki oświatowej niezwykle istotna jest znajomość przepisów i umiejętne ich stosowanie. Jeśli chodzi o znajomość norm z zakresu prawa pracy, aby dyrektor mógł w sposób prawidłowy realizować swoje kompetencje, musi wiedzieć, jakie akty prawne mają zastosowanie do poszczególnych pracowników. Jednym z takich aktów jest Ustawa o pracownikach samorządowych, na podstawie której dyrektor ocenia możliwość wystąpienia bezpośredniej podległości służbowej pomiędzy poszczególnymi osobami zatrudnionymi w placówce. Sposób postępowania zależeć będzie od tego, czy powstaje ona pomiędzy dwoma pracownikami pedagogicznymi, dwoma pracownikami niepedagogicznymi czy też pomiędzy pracownikiem pedagogicznym i niepedagogicznym.

 

Pracownicy samorządowi

 

Postanowienia Ustawy o pracownikach samorządowych mają zapewnić bezstronne wykonywanie zadań publicznych przez samorząd terytorialny. Pracownik samorządowy powinien świadczyć pracę w sposób rzetelny, a przy podejmowaniu decyzji nie kierować się żadnymi korzyściami dla siebie bądź osoby trzeciej, powinien być bezstronny w stosunku do pozostałych współpracowników i zakresu czynności w ramach świadczonej pracy.

 

Artykuł 2 Ustawy o pracownikach samorządowych wskazuje zakres podmiotowy Ustawy, czyli określa, jakie osoby są pracownikami samorządowymi. W myśl ww. przepisu są nimi osoby zatrudnione w:

 

  • urzędach marszałkowskich oraz wojewódzkich samorządowych jednostkach organizacyjnych,
  • starostwach powiatowych oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych,
  • urzędach gmin, jednostkach pomocniczych gmin, gminnych jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych,
  • biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządowych zakładów budżetowych utworzonych przez te związki,
  • biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego.

 

W dalszych przepisach ww. Ustawy