Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 6 WRZEŚNIA 2016

 

Realizacja podstawy programowej w przedszkolu. Edukacja techniczna i matematyczna

 

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).

 

Artykuł jest kolejnym z cyklu poświęconego analizie obszarów stymulowania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Obszary te zostały zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, stanowiącej Załącznik nr 1 do Rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Tekst ma wymiar przede wszystkim praktyczny – są w nim wskazówki dla nauczycieli przedszkolnych, jak prawidłowo i w interesujący sposób wdrażać podstawę programową na etapie edukacji przedszkolnej.

 

Omawiane w artykule obszary stymulowania rozwoju dzieci to – według podstawy programowej:

 

  • Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych (obszar 10).
  • Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną (obszar 13).

 

Edukacja techniczna

 

Inspirujące pomysły dla nauczycieli

 

Technika otacza nas codziennie. Większość z nas pamięta zajęcia szkolne z obowiązkowej techniki jako przedmiotu edukacyjnego. Poznawanie tajników działania urządzeń, konstruowanie pierwszych działających akumulatorów, baterii, prostych łańcuchów energetycznych, elementy stolarki oraz wykonywanie przedmiotów codziennego użytku, np. breloka na klucze. Edukacja techniczna może być niezwykłą przygodą zwłaszcza dla starszych dzieci przedszkolnych, u których ciekawość poznawcza i chęć zdobywania wiedzy są wyraźnie widoczne. Nauczyciel może dla nich projektować i realizować ciekawe scenariusze zajęć oparte na elementach wiedzy technicznej.

 

Warto zaopatrzyć się w ciekawy zestaw pomocy dydaktycznych, jak skręcane klocki konstrukcyjne, różnorodne narzędzia monterskie, różne działające urządzenia – również te niedziałające będą mieć wartość dydaktyczną, zwłaszcza jeśli przy okazji ich przekrój będzie pokazywał dzieciom historię rozwoju techniki – karty pracy, w postaci np. obrazków różnych narzędzi (takie nauczyciel może przygotować samodzielnie, naklejając np. zdjęcia narzędzi wycięte z gazetek reklamowych na sztywny karton). Tego typu rekwizyty dydaktyczne z pewnością uatrakcyjnią zajęcia z dziećmi. Dodatkowo warto pokazywać podopiecznym, gdzie mogą poszukiwać ciekawostek z dziedziny techniki – najpopularniejszym źródłem może być internet lub czasopisma branżowe jak „Świat nauki”.