OPUBLIKOWANO: LUTY 2015
ZAKTUALIZOWANO: 28 GRUDNIA 2017
Zasady tworzenia programów współpracy. Część II – organizacje pozarządowe
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).
W celu przygotowania dzieci do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie oraz ich wszechstronnego rozwoju, przedszkola powinny podejmować współpracę z organizacjami pozarządowymi. Zajmują się one działalnością charytatywną, kulturalną, edukacyjną, naukową, społeczną, ekologiczną, artystyczną czy sportową. Organizacje te w większości to fundacje i stowarzyszenia działające lokalnie lub globalnie.
Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do umożliwienia działalności tym organizacjom na terenie przedszkola. Stanowi o tym art. 68 ust. 1 pkt 9 Ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z nim dyrektor stwarza warunki do działania w placówce:
- wolontariuszy,
- stowarzyszeń,
- innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich.
Z kolei według art. 86 ww. Ustawy


