Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LUTY 2015
ZAKTUALIZOWANO: 28 GRUDNIA 2017

 

Zasady tworzenia programów współpracy. Część II – organizacje pozarządowe

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki z wieloletnim stażem pracy

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).

 

W celu przygotowania dzieci do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie oraz ich wszechstronnego rozwoju, przedszkola powinny podejmować współpracę z organizacjami pozarządowymi. Zajmują się one działalnością charytatywną, kulturalną, edukacyjną, naukową, społeczną, ekologiczną, artystyczną czy sportową. Organizacje te w większości to fundacje i stowarzyszenia działające lokalnie lub globalnie.

 

Dyrektor przedszkola jest zobowiązany do umożliwienia działalności tym organizacjom na terenie przedszkola. Stanowi o tym art. 68 ust. 1 pkt 9 Ustawy Prawo oświatowe. Zgodnie z nim dyrektor stwarza warunki do działania w placówce:

 

  • wolontariuszy,
  • stowarzyszeń,
  • innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich.

 

Z kolei według art. 86 ww. Ustawy