OPUBLIKOWANO: LUTY 2015
ZAKTUALIZOWANO: 20 LIPCA 2016
Kiedy dorobek zawodowy można uznać za znaczący
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 191 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz.U. z 2013 r. poz. 393).
Znaczący dorobek zawodowy jest bardzo różnie interpretowany. Z tego rodzaju określeniem spotykamy się, oceniając osiągnięcia zawodowe nauczycieli w procedurze awansu zawodowego. O tym, czy dorobek zawodowy jest znaczący, decyduje najpierw dyrektor, wystawiając jego ocenę, a potem komisje kwalifikacyjne i egzaminacyjne podczas posiedzenia, dotyczącego awansu zawodowego nauczycieli.
Pojęcie „znaczący dorobek zawodowy” pojawia się również w art. 9a ust. 3 Karty nauczyciela: „Nauczyciele akademiccy legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej lub osoby posiadające co najmniej pięcioletni okres pracy i znaczący dorobek zawodowy uzyskują z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole stopień nauczyciela kontraktowego, z zastrzeżeniem ust. 4”, który stanowi, że: „Nauczyciele akademiccy, posiadający stopień naukowy oraz legitymujący się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole wyższej, z dniem nawiązania stosunku pracy w zakładzie kształcenia nauczycieli lub kolegium pracowników służb społecznych uzyskują stopień nauczyciela mianowanego”. Z tego zapisu wynika, że „znaczący dorobek zawodowy” dotyczy osób niebędących nauczycielami, a nie nauczycieli akademickich. Oni bowiem uzyskują niejako z urzędu stopień nauczyciela kontraktowego, jeśli rozpoczynają pracę w szkole. Jeśli natomiast podejmują pracę np. w ośrodkach doskonalenia nauczycieli, wówczas uzyskują stopień nauczyciela mianowanego.
„Znaczący dorobek zawodowy” dotyczy zatem osób niebędących nauczycielami. Najczęściej są to np. pracownicy domów opieki społecznej, domów dziecka, domów kultury lub inni, którzy niekoniecznie pracowali z dziećmi czy osobami starszymi. Samo określenie „znaczący dorobek” to również kwestia interpretacji. To, co dla jednych jest znaczącym, ważnym dorobkiem zawodowym, dla innych może nie mieć większego znaczenia. Nie ma bowiem jasno sprecyzowanego zapisu prawnego, który definiowałby pojęcie „znaczący dorobek zawodowy”. Poza tym przepisy prawa oświatowego nie wskazują również, kto ma dokonać jego oceny. Oczywiście bezspornym wydaje się fakt, że taką osobą może być właśnie dyrektor jako pracodawca. To on wie najlepiej, kogo chce zatrudnić, na jakie stanowisko i jakie w związku z tym stawia wymagania.