Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBIKOWANO: 8 WRZEŚNIA 2016

 

Realizacja podstawy programowej w przedszkolu. Wychowanie przez sztukę

 

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).

 

Artykuł jest kolejnym z cyklu poświęconego analizie obszarów stymulowania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Obszary te zostały zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, stanowiącej Załącznik nr 1 do Rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Tekst ma wymiar przede wszystkim praktyczny – są w nim wskazówki dla nauczycieli przedszkolnych, jak prawidłowo i w interesujący sposób wdrażać podstawę programową na etapie edukacji przedszkolnej.

 

Omawiane w artykule obszary stymulowania rozwoju dzieci to – według podstawy programowej:

 

  • Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem (obszar 7).
  • Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec (obszar 8).
  • Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne (obszar 9).

 

O wychowaniu przez sztukę w teorii

 

Współcześnie coraz większego znaczenia nabiera pojęcie wychowania przez sztukę, określające, najogólniej rzecz biorąc, koncepcję wychowawczą opartą na wielorakich, a nie wyłącznie estetycznych wartościach sztuki. „Wychowanie przez sztukę” w porównaniu z terminem „wychowanie estetyczne” ma szerszy zakres, sugeruje nie tylko kształtowanie wrażliwości na piękno i umiejętności oceny estetycznej, ale włączenie sztuki w całokształt procesu wychowania wszechstronnie rozwiniętego, rozumnego, twórczego i wrażliwego człowieka. Ma ono niezwykłą wartość psychologiczną – wpływa na kształtowanie równowagi psychicznej. Ma sprawić, że człowiek będzie umiał żyć w sposób spontaniczny i twórczy. Obcowanie ze sztuką, patrzenie przez jej pryzmat na codzienność ma wpłynąć na osiągnięcie harmonii życia zmysłowego, uczuciowego i intelektualnego. Herbert Read, twórca wielu koncepcji z zakresu wychowania przez sztukę, określał jej wpływ jako wsparcie drugiego skrzydła – bez niej człowiek jest jak ptak, który chce latać, mając tylko jedno skrzydło.

 

W praktyce w sali przedszkolnej