Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

 

 

Nietypowe wizyty w przedszkolu

 

 

Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektorka przedszkola niepublicznego, autorka artykułów z zakresu zarządzania oświatą

 

 

Nauczycieli wychowania przedszkolnego nie trzeba przekonywać do zapraszania gości do placówki. Rozumieją oni, że pokazywać dzieciom świat to pozwolić im go doświadczać. Problem tkwi w tym, by zapraszać właściwych ludzi, którzy rzeczywiście wniosą coś interesującego w dziecięcy świat i wspomogą działania nauczyciela. Oferta na rynku jest bogata, a strażak czy policjant powoli staje się już dziś nudnym standardem. Jak zatem wybierać i czego szukać, aby zapewnić podopiecznym nie tylko atrakcje, ale i zrealizować konkretne cele edukacyjne?

 

Dobry wybór

 

Goście są oczekiwani nie tylko przez dzieci, ale i rodziców, bo kojarzą się z czymś atrakcyjnym i świadczą o inwencji nauczyciela. Zarówno dyrektorzy, jak i wizytatorzy pytają, czy i jacy goście pojawiają się w przedszkolu, w trosce o to, by edukacja nie zamykała się w sali przedszkolnej. Praktyka pokazuje jednak, że po czasie tytuł przedstawienia czy opis wydarzenia nie odzwierciedlają ich jakości. A to właśnie na niej należy się skupić. Poniżej podpowiadamy, w jaki sposób weryfikować bogatą ofertę rynkową, aby nie poprzestać na efektownym wpisie w planie zajęć.

 

  • Należy bardzo precyzyjnie określić cel edukacyjny wizyty: Co chcemy osiągnąć? Jaką wiedzę przekazać dzieciom? Jakie umiejętności wykształcić?
  • Powinno się uwzględnić specyfikę grupy: wiek przedszkolaków, ich temperament, zainteresowania, lęki, możliwości, mocne i słabe strony.
  • Warto zastanowić się nad tym, jakie doświadczenia mają dzieci: ile i jakie koncerty widziały, jaki mogły mieć kontakt z przedstawicielami różnych zawodów, w jakiego typu placówkach kulturalnych bywają z rodzicami (jeżeli w ogóle).