Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 6 WRZEŚNIA 2016

 

Świat kolorem malowany – przykładowy cykl zajęć z zakresu wychowania przez sztukę

 

 

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju

 

 

Grupa wiekowa: 3–6 lat

 

Cele ogólne:

 

  • zdobycie podstawowej wiedzy na temat etapów powstawania obrazów: od kreski do nałożenia barwy (pojęcia: szkic, rysunek, kontur, barwa),
  • zapoznanie się z wybranymi przykładami twórczości Leonarda da Vinci oraz Wassilego Kandinskiego,
  • zapamiętanie podstawowych różnic między malarstwem figuratywnym a malarstwem abstrakcyjnym,
  • utrwalenie wiedzy w zakresie znajomości barw podstawowych oraz poznanie sposobu ich łączenia w barwy pochodne,
  • zapoznanie się z podstawowymi przyrządami malarskimi (pędzel, paleta),
  • stymulacja myślenia twórczego, zwłaszcza w zakresie tworzenia niekonwencjonalnych farb i przyrządów malarskich.

 

Cele operacyjne:

 

Dziecko:

 

  • malując wraz z innymi jeden wspólny obraz, uczy się zwracania uwagi na drugą osobę, zostawiania jej odpowiedniej przestrzeni, troszczenia się we wspólnym dziele o drugą osobę,
  • szukając w sali przedmiotów o danym kolorze, przypomina sobie ich rozkład przestrzenny w pomieszczeniu,
  • słucha muzyki o odpowiedniej, umiarkowanej głośności, która ułatwia koncentrację na malowaniu i wyciszenie się,
  • poznaje znaczenie światła w sztuce malarskiej jako źródła jasnych plam na obrazie,
  • oglądając wybrane dzieła Leonarda da Vinci, podejmuje próbę odczytania uczuć wyrażonych przez mimikę postaci z obrazów,