OPUBLIKOWANO: 6 WRZEŚNIA 2016
Świat kolorem malowany – przykładowy cykl zajęć z zakresu wychowania przez sztukę
Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju
Grupa wiekowa: 3–6 lat
Cele ogólne:
- zdobycie podstawowej wiedzy na temat etapów powstawania obrazów: od kreski do nałożenia barwy (pojęcia: szkic, rysunek, kontur, barwa),
- zapoznanie się z wybranymi przykładami twórczości Leonarda da Vinci oraz Wassilego Kandinskiego,
- zapamiętanie podstawowych różnic między malarstwem figuratywnym a malarstwem abstrakcyjnym,
- utrwalenie wiedzy w zakresie znajomości barw podstawowych oraz poznanie sposobu ich łączenia w barwy pochodne,
- zapoznanie się z podstawowymi przyrządami malarskimi (pędzel, paleta),
- stymulacja myślenia twórczego, zwłaszcza w zakresie tworzenia niekonwencjonalnych farb i przyrządów malarskich.
Cele operacyjne:
Dziecko:
- malując wraz z innymi jeden wspólny obraz, uczy się zwracania uwagi na drugą osobę, zostawiania jej odpowiedniej przestrzeni, troszczenia się we wspólnym dziele o drugą osobę,
- szukając w sali przedmiotów o danym kolorze, przypomina sobie ich rozkład przestrzenny w pomieszczeniu,
- słucha muzyki o odpowiedniej, umiarkowanej głośności, która ułatwia koncentrację na malowaniu i wyciszenie się,
- poznaje znaczenie światła w sztuce malarskiej jako źródła jasnych plam na obrazie,
- oglądając wybrane dzieła Leonarda da Vinci, podejmuje próbę odczytania uczuć wyrażonych przez mimikę postaci z obrazów,


