Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 17 MAJA 2019
Realizacja zaleceń pokontrolnych
Opracował i zaktualizował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996 ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611).
Realizacja zaleceń pokontrolnych w szkole jest skutkiem stwierdzonego podczas kontroli naruszenia przepisów prawa w działalności lub dokumentacji placówki. Podstawowym aktem prawnym regulującym sposób i zakres kontroli oraz uprawnienia organu sprawującego nadzór pedagogiczny do wydawania dyrektorowi szkoły zaleceń, wniosków i uwag jest Ustawa Prawo oświatowe. W art. 55 tego aktu określono m.in., że zakres wydawanych przez wizytatorów zaleceń dotyczy oceny stanu i warunków działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innej działalności statutowej szkoły.
Nadzorowi podlega w szczególności:
• zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami,
• realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania,
• przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz przeprowadzania egzaminów, a także przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki,
• przestrzeganie statutu szkoły,
• przestrzeganie praw dziecka i ucznia oraz upowszechnianie wiedzy o tych prawach,
• zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki.
Ustalenia kontroli ujmowane są w protokole, w którym zamieszczone są również zalecenia, pokontrolne (§ 16 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego). Warto przypomnieć, że: zalecenia to ‘postępowanie, które ktoś komuś zaleca’. Zalecenia muszą wynikać z konkretnych przepisów prawa, a postępowanie (działanie), które jest w protokole zalecane, musi być wykonalne, czyli:
• nie może być zbyt ogólne,
• nie może pozostawać w sprzeczności z przepisami prawa,
• musi być skierowane do podmiotów, które są właściwe do realizacji takiego działania.
Kontrole planowe
Kontrola podejmowana przez kuratora oświaty w trybie działań planowych jest przeprowadzana z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i publikowanych na stronie ministerstwa. O planowej kontroli i jej tematyce kurator oświaty powiadamia dyrektora w terminie 7 dni przed jej rozpoczęciem. Dyrektor szkoły, chcąc przygotować się do kontroli planowych, powinien zapoznać się z kierunkami nadzoru pedagogicznego w zakresie kontroli.
Kontrole doraźne
W szkołach realizowane są również kontrole doraźne, przeprowadzane najczęściej na skutek skarg wnoszonych przez rodziców i dotyczą:
• sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły,
• zgodności zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami,
• zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki,
• przestrzegania statutu szkoły,
• prowadzenia dokumentacji szkolnej zgodnie z przepisami,
• realizacji podstawy programowej,
• prawidłowości udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
• przestrzegania zasad wewnątrzszkolnego systemu oceniania,
• współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi,
• realizacji ramowych planów nauczania,
• realizacji programu profilaktyczno-wychowawczego,
• prawidłowości organizacji wycieczek szkolnych.
W ramach powyższych kontroli kuratorzy oświaty wydawali dyrektorom zalecenia dotyczące m.in.:
• przestrzegania przez dyrektora wytycznych Rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego (przedstawianie radzie pedagogicznej planu nadzoru pedagogicznego do 15 września roku szkolnego oraz wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego),
• zatrudnienia nauczycieli zgodnie z wymaganymi kwalifikacjami,
• zabezpieczenia szlaków komunikacyjnych wychodzących poza teren placówki, prowadzących na plac zabaw, uniemożliwiającego wyjście dzieci na jezdnię,
• realizowania przez dyrektora obowiązku przeprowadzenia kontroli obiektów szkolnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny oraz sporządzania protokołu kontroli (odnotowywania w protokole kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów szkoły, daty przeprowadzenia kontroli i daty sporządzenia protokołu),
• organizacji zajęć edukacyjnych niezgodnie z ramowym planem nauczania,
• zapewnienia właściwej opieki nad uczniami podczas wycieczek szkolnych,
• zorganizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej dziecku oraz udzielenia wsparcia nauczycielom i rodzicom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Realizacja pokontrolnych wytycznych
Dyrektor szkoły w terminie 7 dni od dnia otrzymania protokołu kontroli może zgłosić do kuratora pisemne umotywowane zastrzeżenia do ustaleń w nim zawartych. Następnie kurator przekazuje dyrektorowi szkoły lub placówki pisemne stanowisko wobec zastrzeżeń.
Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń, a w przypadku wniesienia zastrzeżeń – w terminie 30 dni od dnia otrzymania pisemnego zawiadomienia o nieuwzględnieniu zastrzeżeń, jest zobowiązany powiadomić:
• organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń,
• organ prowadzący szkołę lub placówkę o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.
Jeżeli zalecenie dotyczy bezpieczeństwa uczniów, powinno zostać zrealizowane niezwłocznie. Kurator może przeprowadzić kontrolę wykonania zaleceń po terminie wskazanym w protokole. W przypadku rażących uchybień, w szczególności gdy szkoła prowadzi swoją działalność z naruszeniem przepisów Ustawy Prawo oświatowe, organ sprawujący nadzór pedagogiczny może polecić, w drodze decyzji, usunięcie uchybień w wyznaczonym terminie. Jeżeli dyrektor nie usunie w wyznaczonym terminie uchybień, organ sprawujący nadzór pedagogiczny występuje do organu prowadzącego szkołę z wnioskiem o odwołanie dyrektora z końcem albo w czasie roku szkolnego bez wypowiedzenia. Przepisów tych nie stosuje się, jeżeli naruszenie Ustawy nastąpiło w związku z uchwałą organu jednostki samorządu terytorialnego.
Dyrektor szkoły, kiedy zostaje zobowiązany przez organ prowadzący szkołę do działania niezgodnego z prawem, powinien domagać się wskazania podstawy prawnej (najlepiej w formie pisemnej) wynikającej z uchwały lub decyzji uzasadniającej naruszenie przepisów prawa. Dyrektorzy tylko sporadycznie zgłaszają nieprawidłowości w działaniu zarówno organów nadzorujących, jak i prowadzącego, obawiając się wchodzenia w spór z instytucją kontrolującą.