OPUBLIKOWANO: STYCZEŃ 2015
ZAKTUALIZOWANO: 18 SIERPNIA 2017
Zasady tworzenia programów współpracy. Część V – instytucje systemu oświaty
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 19 listopada 2009 r. w sprawie placówek doskonalenia nauczycieli (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1591).
W poszukiwaniu partnerów do współpracy mogącej pomóc w udoskonalaniu pracy szkoły analizują możliwości współpracy z instytucjami systemu oświaty. Wśród nich należy wymienić kuratoria, poradnie psychologiczno-pedagogiczne oraz ośrodki doskonalenia nauczycieli.
Współpraca z dwiema pierwszymi ww. instytucjami ma charakter obligatoryjny. Kuratoria to organy nadzoru pedagogicznego, mają więc uprawnienia kontrolne w stosunku do szkół i współpraca polega głównie na kontrolowaniu prawidłowości ich funkcjonowania. W ramach nadzoru istnieje także funkcja wspomagania szkół i kuratoria takie wsparcie oferują. Dyrektorzy szkół mogą także korzystać z fachowej wiedzy pracowników kuratorium podczas podejmowania trudnych decyzji w nietypowych sytuacjach, mają prawo oczekiwać interwencji i sprawiedliwej oceny sytuacji, jeśli zdarzą się skargi na pracę szkoły czy dyrektora. Współpraca z kuratoriami to także wspólna organizacja konkursów, olimpiad, turniejów, przeglądów oraz innych form współzawodnictwa i prezentacji osiągnięć uczniów szkół na obszarze województwa. Współpraca szkół z kuratoriami polega także na udziale przedstawicieli szkół w szkoleniach, warsztatach i konferencjach organizowanych przez kuratoria. Zdarza się także, że kuratoria udostępniają szkołom swoje obiekty do prezentacji i wystaw stanowiących promocję szkół. Istnieje możliwość objęcia przez kuratorium patronatem działania czy projektu realizowanego przez szkołę.
Obligatoryjny charakter ma także współpraca szkół z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi. Polega ona głównie na korzystaniu szkół z opinii i orzeczeń wydawanych przez poradnie w sprawie uczniów, diagnozowaniu uczniów, ich dysfunkcji, trudności, specyficznych wymagań. Ważnym obszarem współpracy szkół z poradniami jest udzielanie porad i wskazówek nauczycielom na temat diagnozowania i rozwijania potencjalnych możliwości i mocnych stron uczniów. Zdarza się, że poradnie organizują kursy i szkolenia dla nauczycieli w tym zakresie, a także w zakresie sposobów pracy z uczniami zdiagnozowanymi, wymagającymi dostosowania metod i form pracy. Nauczyciele są szczególnie zainteresowani szkoleniami dotyczącymi umiejętności dostosowywania wymagań edukacyjnych do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.


