OPUBLIKOWANO: grudzień 2014
Znajomość podstawy programowej kształcenia ogólnego w zakresie I etapu edukacyjnego szkoły podstawowej
Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).
Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół wskazuje na potrzebę poznania przez nauczycieli podstawy programowej wyższego etapu edukacyjnego. Najważniejszym zadaniem edukacji przedszkolnej i szkolnej jest niewątpliwie wspomaganie rozwoju dzieci, co można osiągnąć dzięki spójności oddziaływań na obu etapach edukacyjnych oraz ciągłości procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu i kontynuowanego w szkole podstawowej. W podstawie programowej wychowania przedszkolnego sprecyzowano, że nauczyciele przedszkola w celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego oraz wykorzystać zdobytą wiedzę do planowania pracy z dziećmi.
W przedszkolu należy zatem dokonać analizy wszystkich elementów podstawy programowej nauczania początkowego, a więc:
- celów kształcenia sformułowanych jako wymagania ogólne,
- treści nauczania oraz oczekiwanych umiejętności uczniów sformułowanych jako wymagania szczegółowe,
- zalecanych warunków oraz sposobów jej realizacji.
Obowiązki nauczyciela wychowania przedszkolnego
Dodatkowo nauczyciel wychowania przedszkolnego powinien zwrócić uwagę na zawarty w podstawie programowej:
- szczegółowy opis wymagań, czyli wskazań, czego uczeń ma się nauczyć z różnych przedmiotów na każdym etapie edukacyjnym,
- jasno zdefiniowany zakres treści nauczania z poszczególnych przedmiotów,
- zakres wymagań edukacyjnych oraz egzaminacyjnych.
Zadania szkoły


