Zasady tworzenia pism do sponsorów
Opracowała: Marta Bobrowska, dyrektor zespołu szkół, ekspert ds. awansu zawodowego, specjalista ds. zarządzania, pedagog socjalny
Finansowanie szkół publicznych jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego, które koszty ich utrzymania zapewniają ze środków własnych oraz z dotacji celowej. Fundusze te przeznaczone są na pokrycie wydatków związanych z podstawową działalnością placówek. Nie mieszczą się w nich działania dodatkowe, np. dofinansowanie wycieczki dla uczniów czy organizacja imprezy środowiskowej. Praktyka pokazuje, że również w zakresie utrzymania właściwych warunków nauczania potrzeby szkół znacznie przewyższają możliwości finansowe zagwarantowane im przez organy prowadzące. Szkoły, rozumiejąc potrzeby uczniów i oczekiwania rodziców, pozyskują środki pozabudżetowe, które nazywają dofinansowaniem, wsparciem, darowizną czy sponsorowaniem. Dzięki temu mogą zrealizować szereg mniejszych i większych zadań, koniecznych do właściwego rozwoju swojej placówki.
Nad procesem poszukiwania darczyńców czuwa dyrektor szkoły. Musi on mieć na uwadze to, że firma/osoba fizyczna obdarowująca szkołę może chcieć zrealizować jakieś własne cele. Błędem jest założenie, że ktoś pomaga placówce bezinteresownie. Najczęściej wymaga on w zamian reklamy firmy, kształtowania jej wizerunku lub identyfikowania marki. Zdarzają się jednak też przypadki, gdy sponsorami są osoby fizyczne zadowalające się podziękowaniami lub drobnymi wytworami plastycznymi dzieci.
Poszukiwanie sponsora