Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 5 STYCZNIA 2018

 

Procedura postępowania w przypadku zgubionego dziennika

 

Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty; zaktualizowała: Elżbieta Rzepecka-Roszak, dyrektor Zespołu Szkół, ekspert ds. awansu zawodowego nauczycieli

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz 922),
  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U.  z 2016 r. poz. 1506 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534 ze zm.).

 

Zagubienie dziennika lekcyjnego jest problemem, przed którym może stanąć każda szkoła, niezależnie od przyjętych w niej sposobów postępowania mających wyeliminować możliwość wystąpienia tego typu sytuacji. Świadomość treści przepisów kształtujących ochronę danych zawartych w dzienniku lekcyjnym może być przyczynkiem do ulepszenia szkolnych procedur służących ochronie tego niezwykle istotnego dokumentu.

 

Dziennik jest szkolnym dokumentem

 

Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny, w którym dokumentowany jest przebieg nauczania w danym roku szkolnym. Do dziennika wpisuje się w porządku alfabetycznym lub innym ustalonym przez dyrektora szkoły:

 

  • nazwiska i imiona uczniów albo słuchaczy,
  • daty i miejsca urodzenia uczniów albo słuchaczy oraz adresy ich zamieszkania,
  • imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia albo słuchacza,
  • adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
  • imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne oraz tygodniowy plan zajęć edukacyjnych, a w szkołach dla dorosłych prowadzących kształcenie w formie zaocznej – semestralny plan zajęć edukacyjnych,
  • obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych,
  • liczbę godzin usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach,
  • tematy przeprowadzonych zajęć edukacyjnych,
  • oceny bieżące, śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych uzyskane przez uczniów oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania.