OPUBLIKOWANO: 5 STYCZNIA 2018
Procedura postępowania w przypadku zgubionego dziennika
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz 922),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U z 2017 r. poz. 2198 ze zm.),
- Ustawa z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1506 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534 ze zm.).
Zagubienie dziennika lekcyjnego jest problemem, przed którym może stanąć każda szkoła, niezależnie od przyjętych w niej sposobów postępowania mających wyeliminować możliwość wystąpienia tego typu sytuacji. Świadomość treści przepisów kształtujących ochronę danych zawartych w dzienniku lekcyjnym może być przyczynkiem do ulepszenia szkolnych procedur służących ochronie tego niezwykle istotnego dokumentu.
Dziennik jest szkolnym dokumentem
Zgodnie z § 8 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania szkoła prowadzi dla każdego oddziału dziennik lekcyjny, w którym dokumentowany jest przebieg nauczania w danym roku szkolnym. Do dziennika wpisuje się w porządku alfabetycznym lub innym ustalonym przez dyrektora szkoły:
- nazwiska i imiona uczniów albo słuchaczy,
- daty i miejsca urodzenia uczniów albo słuchaczy oraz adresy ich zamieszkania,
- imiona i nazwiska rodziców oraz adresy ich zamieszkania, jeżeli są różne od adresu zamieszkania ucznia albo słuchacza,
- adresy poczty elektronicznej rodziców i numery ich telefonów, jeżeli je posiadają,
- imiona i nazwiska nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne oraz tygodniowy plan zajęć edukacyjnych, a w szkołach dla dorosłych prowadzących kształcenie w formie zaocznej – semestralny plan zajęć edukacyjnych,
- obecność uczniów na zajęciach edukacyjnych,
- liczbę godzin usprawiedliwionych i nieusprawiedliwionych nieobecności na zajęciach,
- tematy przeprowadzonych zajęć edukacyjnych,
- oceny bieżące, śródroczne i roczne (semestralne) oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych uzyskane przez uczniów oraz śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zachowania.


