OPUBLIKOWANO: GRUDZIEŃ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 18 SIERPNIA 2017
Zasady tworzenia programów współpracy. Część IV – media lokalne
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).
Wśród wszystkich działań podejmowanych przez szkołę w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym szczególne znaczenie ma współpraca z mediami. Media mają możliwość bardzo szybkiego docierania do ogromnej liczby osób, ponadto oddziałują opiniotwórczo. Mogą być partnerem niezwykle pomocnym, gdyż są narzędziem społecznej kontroli, promują pozytywne działania, pełnią ważną funkcję informacyjną. Szkoły współpracują z przedstawicielami lokalnej prasy, radia i telewizji, czasami także telewizji internetowej. Ewentualni przyszli klienci szkoły informacje o placówce czerpią w głównej mierze od znajomych oraz z mediów. Warto więc zadbać o dobrą współpracę z mediami, szczególnie lokalnymi, aby kształtować pozytywny wizerunek szkoły, chwalić się osiągnięciami, pokazywać placówkę od jak najlepszej strony.
Kształtowanie relacji z mediami
Warto nawiązać jak najwięcej kontaktów bezpośrednich, z konkretnymi osobami. Informację o planowanej uroczystości szkolnej czy imprezie można wysłać z dużym wyprzedzeniem, a na kilka dni przed uroczystym dniem jedynie przypomnieć o ważnym wydarzeniu. Dobrze jest zapraszać przedstawicieli lokalnych mediów na uroczystości szkolne, podczas których szkoła może zaprezentować swoje tradycje i ceremoniał szkolny, sztandar szkoły oraz kultywowane zwyczaje i obrzędy. Okazji do tego jest wiele: rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego, nadanie imienia szkole, pożegnanie uczniów kończących szkołę, ślubowanie klas pierwszych, święto szkoły, uroczystości związane ze świętem patrona, świętami narodowymi oraz nawiązujące do ważnych wydarzeń historycznych w państwie i regionie, uroczystości rocznicowe organizowane przez administrację samorządową i państwową, uroczystości religijne. Nawet krótka informacja w mediach z dobrze przygotowanej i przeprowadzonej uroczystości tworzy pozytywny wizerunek szkoły.


