Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 6 WRZEŚNIA 2016

 

Realizacja podstawy programowej w przedszkolu. Umiejętności poznawcze

 

 

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju

 

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).

 

Artykuł jest kolejnym z cyklu poświęconego analizie obszarów stymulowania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym. Obszary te zostały zawarte w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, stanowiącej Załącznik nr 1 do Rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Tekst ma wymiar przede wszystkim praktyczny – są w nim wskazówki dla nauczycieli przedszkolnych, jak prawidłowo i w interesujący sposób wdrażać podstawę programową na etapie edukacji przedszkolnej.

 

Omawiane w artykule obszary stymulowania rozwoju dzieci to – według podstawy programowej:

 

  • Wspomaganie rozwoju mowy oraz innych umiejętności komunikacyjnych dzieci (obszar 3).
  • Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia (obszar 4).
  • Tworzenie warunków do doświadczeń językowych i komunikacyjnych w zakresie reprezentatywnej i komunikatywnej funkcji języka (ze szczególnym uwzględnieniem nabywania umiejętności czytania) (obszar 14).

 

Czy przedszkole jest po to, by uczyło, czy żeby bawiło? Współcześnie wydaje się niemożliwe, by placówka przedszkolna reklamowała się jako miejsce zapewniające dzieciom wyłącznie dobrą zabawę. Tak przedstawione zadania kojarzyć się będą rodzicom z potocznie zwaną „przechowalnią”. Rynek edukacyjny wymusza na przedszkolach bogatą ofertę zajęć i propozycji stymulujących rozwój podopiecznych – metody rozwoju mowy, usprawnianie myślenia, zajęcia dodatkowe rozwijające funkcjonowanie mózgu i inne. Z drugiej strony podstawa programowa wychowania przedszkolnego mówi, że różnego typu zajęcia dydaktyczne, realizowane według wybranego programu wychowania przedszkolnego (w tym te dotyczące rozwoju mowy i myślenia oraz przygotowujące do nauki czytania i pisania), powinny zajmować najwyżej jedną piątą czasu.

 

Jak pogodzić wytyczne podstawy programowej, mające w założeniu zapewniać zbilansowany rozwój dziecka, z potrzebą wizerunkową, wymuszaną przez obecność placówki na rynku edukacyjnym? Zadanie to należy do nauczyciela prowadzącego grupę przedszkolną.

 

Jak zachęcić dzieci do rozwoju mowy i myślenia oraz gotowości do nauki pisania i czytania?