OPUBLIKOWANO: GRUDZIEŃ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 28 GRUDNIA 2017
Segregowanie śmieci na terenie przedszkola
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1289),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1987),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).
Za sprawą nowelizacji Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach od 1 lipca 2013 r. wszyscy staliśmy się uczestnikami procesu nazywanego „śmieciową rewolucją”. Wraz z wejściem w życie nowych regulacji, których głównym celem było wprowadzenie unijnych dyrektyw, na gminy spadł obowiązek zorganizowania odbioru odpadów komunalnych i poboru z tego tytułu opłat nazywanych potocznie „podatkiem śmieciowym”. Szczegółowe rozwiązania legislacyjne oraz działania poszczególnych gmin podjęte w związku z wdrażaniem nowych przepisów zostały przez wielu skrytykowane. Nie można jednak zapomnieć o głównym celu, którym jest osiągnięcie wysokiego poziomu recyklingu takich odpadów komunalnych, jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło przez przekonanie – także przy użyciu środków finansowych – wytwórców odpadów komunalnych do ich selektywnej zbiórki.
Odpady komunalne, według art. 3 ust. 1 pkt 7 Ustawy o odpadach, są to śmieci powstające w gospodarstwach domowych, a także te niezawierające odpadów niebezpiecznych pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne do tych powstających w gospodarstwach domowych. Problem ten dotyczy nie tylko gospodarstw domowych, ale też wszelkich wytwórców i posiadaczy, a więc także placówek oświatowych, w tym przedszkoli – zarówno publicznych, jak i niepublicznych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 19 wspomnianej już Ustawy o odpadach, posiadaczami odpadów mogą być wytwórca, osoba fizyczna, osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej. Domniemywa się, że władający obszarem ziemi jest posiadaczem odpadów znajdujących się na nieruchomości. Przedszkole jako jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej mieści się zatem w tej definicji.
Usuwanie odpadów jako element bezpieczeństwa
Zgodnie z art. 68 ust. 1 pkt 6 Ustawy Prawo oświatowe dyrektor przedszkola wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom i nauczycielom w czasie zajęć organizowanych przez placówkę. Szczegółowe zadania dyrektora przedszkola z tego zakresu określone zostały m.in. w Rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach


