OPUBLIKOWANO: LISTOPAD 2014
Inwentaryzacja w żłobku niepublicznym – najczęściej popełniane błędy
Opracowała: Alicja Stawowczyk, główny księgowy w szkole podstawowej w Kołobrzegu, autorka publikacji dotyczących kadr, płac oraz finansów w oświacie
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.),
- Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 168 ze zm.).
Inwentaryzacja wzbudza niechęć i zapowiada pracowity okres zarówno dla pracowników dokonujących spisu, jak i tych odpowiadających za składniki majątku. Nie można pominąć także działu księgowości, który w okresie inwentaryzacji wypełnia dodatkową dokumentację oraz realizuje kolejne zadania.
Niechęć do inwentaryzacji wynika bardzo często z niewiedzy i nieznajomości przepisów. Zasady jej przeprowadzania regulują zapisy art. 26 Ustawy o rachunkowości. Ponadto dyrektor żłobka powinien opracować wewnętrzne regulacje z tego zakresu. W regulaminie inwentaryzacji należy zawrzeć zapisy dotyczące kwestii technicznych i organizacyjnych związanych z jej przeprowadzaniem.
Konsekwencją niedostatecznej znajomości przepisów są błędy przy dokonywaniu inwentaryzacji. Jednym z nich jest brak regulacji dotyczących sposobu i terminu jej przeprowadzania. Kwestia terminu została uregulowana w Ustawie o rachunkowości, ale za organizację inwentaryzacji odpowiada dyrektor placówki. Brak jasnych i przejrzystych przepisów wewnętrznych powoduje, że osoby przeprowadzające spis często wykonują swoje czynności w sposób przypadkowy. Nie znają swoich zadań ani nie wiedzą, czego się od nich oczekuje. Jak zatem postępować, aby prace związane z inwentaryzacją były spójne i wykonane właściwie? Należy zawrzeć w wewnętrznych instrukcjach odpowiednie zapisy, a następnie ich przestrzegać.
Błędy popełniane podczas inwentaryzacji
- Powołanie przypadkowych osób do prac w komisji inwentaryzacyjnej
Zdarza się, że dyrektor przedszkola w sposób przypadkowy wybiera osoby do sporządzenia spisu, np. powołuje pracowników mających akurat mniej zadań w okresie przeprowadzania inwentaryzacji. Wydaje się bowiem, że dokonanie spisu nie powinno sprawiać trudności. Jest to mylne przeświadczenie, ponieważ tylko właściwie przeszkolona komisja jest w stanie przeprowadzić go prawidłowo.
Jak rozwiązać problem?


