Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LISTOPAD 2014
ZAKTUALIZOWANO: 18 SIERPNIA 2017

 

Impreza sportowa na obiektach szkoły

 

Opracował: dr Patryk Kuzior, doktor nauk prawnych, specjalista w zakresie prawa oświatowego

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2147 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. z 2003 r. Nr 6 poz. 69 ze zm.).

 

W ostatnich latach w wielu polskich miastach i gminach znacząco poprawił się stan infrastruktury służącej wykonywaniu zadań oświatowych. Dzięki środkom z programów unijnych, rządowym programom, takim jak choćby ten dotyczący budowy tzw. orlików, a także inwestycjom z budżetów samorządów powstało wiele nowych obiektów, a znaczna liczba starszych została gruntownie zmodernizowana. Zmiany te niosą ze sobą przede wszystkim nową jakość kształcenia i wychowania dla szkół i placówek oświatowych, nierzadko też otwierają szersze możliwości wykorzystania powstałej bazy dla potrzeb społeczności lokalnej, a więc i podmiotów zewnętrznych. Szczególnie inwestycje wchodzące w infrastrukturę sportową, tj.: przyszkolne boiska, baseny czy hale sportowe o wysokich parametrach użytkowych, nierzadko zdatne do wykorzystania nie tylko w sporcie amatorskim, ale także profesjonalnym, sprawiły, że wiele obiektów szkolnych stało się szczególnie atrakcyjnych dla klubów sportowych czy innych podmiotów zainteresowanych wykorzystaniem tej bazy dla potrzeb własnej działalności. Także same szkoły zainteresowane są udostępnieniem swych obiektów podmiotom zewnętrznym, upatrując w tym źródła dochodów własnych oraz sposobu uczynienia ze szkoły centrum życia społeczno-kulturalnego lokalnej społeczności.

       

Dysponowanie terenem i obiektami szkoły

       

Biorąc pod uwagę prawo cywilne, właściciel może korzystać z rzeczy zgodnie ze społeczno-gospodarczym przeznaczeniem swego prawa, w szczególności może pobierać pożytki i inne dochody z rzeczy, może rozporządzać rzeczą. W przypadku szkół i placówek oświatowych – zarówno publicznych, jak i niepublicznych – sprawa się nieco komplikuje, gdyż jednostki te z powodu braku osobowości prawnej nie są właścicielami rzeczy ruchomych i nieruchomości, które zostały im oddane do dyspozycji na potrzeby realizacji zadań oświatowych. Właścicielami nieruchomości wykorzystywanych na potrzeby działalności oświatowej mogą być natomiast organ prowadzący albo osoba prowadząca w przypadku placówki niepublicznej. Z powodów prawnych zakres swobody dysponowania i tym samym także np. możliwość udostępniania obiektów szkolnych czy nawet pojedynczych pomieszczeń ograniczone są zakresem umocowania dyrektora szkoły jako zarządcy mieniem przez jego właściciela (organu prowadzącego, o ile ten oczywiście sam jest jego właścicielem, a nie na przykład najemcą).

 

W przypadku szkół publicznych będących jednostkami organizacyjnymi (najczęściej samorządowymi) nieruchomości przekazywane są im we władanie na podstawie decyzji o ustanowieniu trwałego zarządu. Artykuł 43 ust. 2 Ustawy o gospodarce nieruchomościami