Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LISTOPAD 2014
ZAKTUALIZOWANO: 18 SIERPNIA 2017

 

Zasady tworzenia programów współpracy. Część III – służby ratunkowe

 

Opracowała: Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki z wieloletnim stażem pracy

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. z 2010 r. Nr 109 poz. 719),
  • Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 736 ze zm.).

 

Szkoły wkładają coraz więcej pracy i zaangażowania w nawiązywanie i realizację współpracy z różnorodnymi organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. Dyrektorzy powołują nawet zespoły nauczycielskie do kontaktów ze środowiskiem lokalnym, a ich zadaniem jest wyszukiwanie organizacji, z którymi szkoła mogłaby nawiązać współpracę.

 

Jednym z ciekawych pomysłów jest nawiązanie współpracy szkoły ze służbami ratunkowymi. Korzyści, jakie mogą odnieść uczniowie z takiej współpracy, są szczególnie ważne. Może ona bowiem pomóc w zdobyciu wiedzy na temat ochrony zdrowia, właściwych zachowań w sytuacjach zagrażających bezpieczeństwu, w nauce właściwych postaw społecznych, w rozbudzeniu i rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za siebie, innych, środowisko naturalne.

 

Straż pożarna

 

Nawiązanie kontaktu z jednostką Państwowej Straży Pożarnej może się odbyć przy okazji informowania o planach przeprowadzenia treningu ewakuacyjnego w szkole. Obowiązek przeprowadzania próbnych ewakuacji wynika z § 17 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 czerwca 2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Jeśli w danym roku szkolnym łączna liczba nowo przyjętych uczniów oraz nowo zatrudnionych pracowników przekracza 50 osób, należy przeprowadzić próbną ewakuację do 30 listopada. Na podstawie § 17 ust. 4 ww. Rozporządzenia dyrektor placówki oświatowej zobowiązany jest, nie później niż na tydzień przed planowaną ewakuacją, powiadomić właściwego miejscowo komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej o terminie jej przeprowadzenia. Przepisy nie określają sposobu powiadomienia: może ono mieć formę pisemną lub telefoniczną. Jeśli jednak szkoła ma zamiar złożyć propozycję rozpoczęcia współpracy, zgłoszenia lepiej dokonać osobiście. Ułatwi to złożenie propozycji i umożliwi rozmowę z osobami decyzyjnymi.

 

Pewne formy współpracy szkoły z jednostką Państwowej Straży Pożarnej są określone w przepisach, a należą do nich: nadzór PSP nad próbną ewakuacją, kontrole zapewnienia warunków bezpieczeństwa związanych z właściwym oznakowaniem dróg ewakuacyjnych, posiadaniem przez szkołę aktualizowanej instrukcji bezpieczeństwa pożarowego, sprzętu do usuwania zagrożeń, planu ewakuacji. Można jednak nawiązać dodatkowe formy współpracy jednostki straży pożarnej ze szkołą.