Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: PAŹDZIERNIK 2013
ZAKTUALIZOWANO: 16 SIERPNIA 2017

 

Wdrożenie e-dziennika w placówce oświatowej

 

Opracowali: Tomasz Babicz, konsultant oraz specjalista ds. systemów oświatowych oraz Małgorzata Celuch, wicedyrektorka w zespole szkół, nauczycielka matematyki i informatyki z wieloletnim stażem pracy

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 922),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1170 ze zm.).

 

Wdrożenie e-dziennika jest bardzo złożonym procesem – wybór samego oprogramowania jest tylko jednym z jego etapów. Nie jest to jednak czynność trudna, a przy odrobinie determinacji oraz wsparcia merytorycznego – możliwa do wykonania. Dowodem na to jest fakt, że już w kilku tysiącach polskich szkół z powodzeniem udało się wdrożyć e-dzienniki. Dotyczy to nie tylko dużych szkół w aglomeracjach miejskich, ale także małych szkół wiejskich.

 

Wybór oprogramowania

 

Jest wiele czynników, które powinny być brane pod uwagę przy wyborze e-dziennika, m.in. zasobność szkolnego budżetu, doświadczenie firmy, z której usług zamierza skorzystać, referencje i polecenia znajomych dyrektorów. Ważna jest też możliwość zintegrowania e-dziennika z oprogramowaniem funkcjonującym w szkolnym sekretariacie, opinia rady pedagogicznej oraz dodatkowe funkcje, jakie oferuje oprogramowanie.

 

Zasadniczo e-dzienniki można podzielić na takie, które funkcjonują jako oddzielne oprogramowanie, oraz takie, które są elementami większych, zintegrowanych rozwiązań (np. potrafią importować dane z Planu lekcji, synchronizować dane uczniów z Sekretariatem, eksportować organizację szkoły do popularnych platform e-learnigowych czy oceny do programów drukujących arkusze ocen i świadectwa). W celu kompleksowej informatyzacji placówki warto zwracać uwagę na tę drugą grupę rozwiązań.

 

Kolejnym obszarem, który warto przeanalizować, jest model dostarczenia oprogramowania oraz „wymóg” jego wieloplatformowości. Obecnie odchodzi się już od rozwiązań, w których e-dziennik instaluje się na szkolnym serwerze oraz komputerach w klasach. Rynek został zdominowany przez tańsze i bezpieczniejsze rozwiązania „w chmurze”, których zastosowanie umożliwia art. 31 Ustawy o ochronie danych osobowych, dopuszczający outsourcing przetwarzania danych. Innymi słowy, przedmiotem zamówienia jest nie oprogramowanie, ale usługa, co nazywane jest modelem SaaS (z j. ang. Software as a Service).

 

Z kolei wieloplatformowość to zdolność do uruchomienia danego oprogramowania na wielu platformach, czyli na komputerze pracującym pod kontrolą systemu Windows, ale również na tablecie z systemem Android i iOS, laptopie z systemem Linux czy smartfonie. Jest to niezwykle ważne, ponieważ e-dziennik wdrażany jest w perspektywie wieloletniej i należy zadbać o to, aby poprawnie uruchamiał się zarówno na obecnym, jak i na przyszłym sprzęcie. Nie bez znaczenia jest też fakt, że rodzice, uczniowie i nauczyciele będą z niego korzystać również w domu i powinni mieć taką możliwość niezależnie od tego, jakie urządzenie prywatnie posiadają i czy pracuje ono pod kontrolą płatnego czy bezpłatnego systemu operacyjnego.

 

Ponadto istotnym aspektem jest to, jakie możliwości oferuje sam e-dziennik oraz czy proponująca go firma zapewni w przyszłości należyte wsparcie – bezpłatną pomoc techniczną, szkolenie, serwis w placówce. Pomóc może wizyta w zaprzyjaźnionej szkole i rozmowa z dyrektorem korzystającym już z e-dziennika. Nieoceniona będzie też prezentacja oprogramowania przeprowadzona przez przedstawiciela firmy, na którą można zaprosić szkolnego informatyka, pedagoga czy wicedyrektora i przetestować rozwiązanie, zadając jednocześnie szczegółowe pytania oraz weryfikując, jak dany e-dziennik przystaje do szkolnego WSO. Na pewno nie warto zdawać się na referencje zamieszczane na stronach producentów e-dzienników i w internecie, ponieważ są one zbyt mało wiarygodne, czasami wypowiedzi są sponsorowane i nieuczciwe.

 

Niezbędne funkcje

 

Analizując funkcje oraz możliwości, jakie daje e-dziennik, należy sprawdzić, czy dany e-dziennik spełnia wymogi Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji i czy może być w przyszłości systemem, który zastąpi dokumentację papierową.