Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: LISTOPAD 2014


Znajomość podstawy programowej klas I–III szkoły podstawowej w przedszkolu



Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty



Podstawa prawna:


  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
  • Rozporządzenie z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1170),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz.U z 2001 r. Nr 61 poz. 624 ze zm.).


Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół wskazuje na potrzebę poznania przez nauczycieli podstawy programowej wyższego etapu edukacyjnego. Najważniejszym zadaniem edukacji przedszkolnej i szkolnej jest niewątpliwie wspomaganie rozwoju dzieci, który może zostać zrealizowany przez spójność oddziaływań na obu etapach edukacyjnych oraz ciągłość procesu edukacji rozpoczętego w przedszkolu i kontynuowanego w szkole podstawowej. W podstawie programowej wychowania przedszkolnego sprecyzowano, że nauczyciele przedszkola w celu właściwego przygotowania dzieci do podjęcia nauki w szkole podstawowej powinni znać podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych w zakresie I etapu edukacyjnego oraz wykorzystać zdobytą wiedzę do planowania pracy z dziećmi.


W przedszkolu należy dokonać analizy wszystkich elementów podstawy programowej nauczania początkowego, a więc:


  • celów kształcenia sformułowanych jako wymagania ogólne,
  • treści nauczania oraz oczekiwanych umiejętności uczniów sformułowanych jako wymagania szczegółowe,
  • zalecanych warunków oraz sposobów jej realizacji.


Obowiązki nauczyciela wychowania przedszkolnego


Dodatkowo nauczyciel wychowania przedszkolnego powinien zwrócić uwagę na zawarty w podstawie programowej: