OPUBLIKOWANO: LISTOPAD 2014
ZAKTUALIZOWANO: 9 STYCZNIA 2018
Wnioski składane do organu prowadzącego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta nauczyciela (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1189 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1542),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2014 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegunauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2014 r. poz. 1170),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie sposobu podziału środków na wspieranie doskonalenia zawodowego nauczycieli pomiędzy budżety poszczególnych wojewodów, form doskonalenia zawodowego dofinansowywanych ze środków wyodrębnionych w budżetach organów prowadzących szkoły, wojewodów, ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania oraz szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania tych środków (Dz.U. z 2002 r. Nr 46 poz. 430).
Zadania organu prowadzącego wynikające z przepisów oświatowych są wykonywane zarówno przez radę gminy prowadzącą dane przedszkole, jak i jej organ wykonawczy, czyli wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Wnioski dyrektorów przedszkoli są kierowane z reguły do organu wykonawczego, co wynika z konstrukcji samorządowych ustaw i zasad funkcjonowania organów stanowiących. W praktyce wnioski te kierowane są jednak do wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Budowa wniosku
We wniosku należy przede wszystkim wskazać organ, do którego zwraca się dyrektor, przy czym dopuszczalne jest zarówno zwrócenie się np. do wójta (burmistrza, prezydenta) ze wskazaniem nazwy organu, imienia i nazwiska osoby, która aktualnie pełni daną funkcję, jak i poprzestanie na wskazaniu nazwy organu, czyli określeniu „Wójt gminy X”. Obie formy są dopuszczalne, ponieważ wniosek jest kierowany do organu prowadzącego i musi być rozpatrzony niezależnie od tego, kto fizycznie pełni daną funkcję.
Ponadto wniosek, oprócz sprecyzowanej prośby, powinien zawierać datę oraz podpis dyrektora wraz z pieczęcią przedszkola, ponieważ dokument ten nie jest kierowany przez osobę fizyczną, ale przez osobę pełniącą funkcję organu przedszkola. W niektórych przypadkach dodatkowo we wniosku powinno znaleźć się uzasadnienie prośby.


