Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: 8 WRZEŚNIA 2016

 

Realizacja podstawy programowej w przedszkolu. Dbanie o zdrowie, sprawność fizyczną oraz bezpieczeństwo swoje i innych

 

Opracowała: Izabela Czaja-Antoszek, psycholog dziecięcy, pedagog, arteterapeuta, animator dramy i technik teatralnych, instruktor metod rozwoju ruchowego dziecka, prowadzi autorskie zajęcia twórcze i ogólnorozwojowe oraz warsztaty z umiejętności wychowawczych, a także Pracownię Psychologiczną Razem, założycielka grupy edukacyjnej Ideownia oraz stowarzyszenia psychologów i pedagogów Eksperto Centrum Specjalistów Rozwoju

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.).

 

Artykuł jest kolejnym z cyklu poświęconego analizie obszarów stymulowania rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym, zawartych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, stanowiącej załącznik nr 1 do Rozporządzenia w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Tekst ma wymiar przede wszystkim praktyczny – są w nim wskazówki dla nauczycieli przedszkolnych, jak prawidłowo i w interesujący sposób wdrażać podstawę programową na etapie edukacji przedszkolnej.

 

Obszary stymulowania rozwoju dzieci, omawiane w artykule, to – według podstawy programowej:

 

  • Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci (obszar 5).
  • Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych (obszar 6).
  • Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń (obszar 11).

 

Czy w sali przedszkolnej dziecko jest w stanie rozwinąć w pełni swoją sprawność ruchową? Nie. Czy w bezpiecznych z założenia warunkach, jakie nauczyciel tworzy dla grupy przedszkolnej, maluch nauczy się, jak postępować w sytuacjach kryzysowych? Nie. Czy obserwując na obrazku lub za szybą zjawiska atmosferyczne, będzie potrafił zrozumieć ich istotę i wpływ na życie człowieka? Nie. W jaki zatem sposób wychowawca w przedszkolu może skutecznie wdrażać założenia podstawy programowej dotyczące: edukacji zdrowotnej, sprawności fizycznej dziecka, dbałości o bezpieczeństwo własne i innych oraz rozumienie zjawisk atmosferycznych i unikanie związanych z nimi zagrożeń? Czy możliwe jest przekazywanie wiedzy w dziedzinach, które wymagają przede wszystkim praktycznej aktywności? Wydaje się, że nauczyciel poniekąd nie ma innego wyjścia – podstawa programowa wyznacza dokładne ramy czasowe aktywności ruchowych i zdrowotnych – co najmniej jedną piątą czasu w ciągu dnia przedszkolnego należy przeznaczyć na kształtowanie tej sfery rozwoju dziecka.

 

Nauka przez doświadczenie