Opublikowano: październik 2014
Nowe wymagania lokalowe i sanitarne dla żłobków i klubów dziecięcych
Opracowała: Diana Kaczorek, prawnik, legislator, pracownik administracji publicznej
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy (Dz.U. z 2014 r. poz. 925),
- Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych (Dz.U. z 2011 r. Nr 69 poz. 367) – uchylone,
- Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 1457),
- Ustawa z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2013 r. poz. 747).
W dniu 14 lipca 2014 r. weszło w życie nowe Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 lipca 2014 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych, jakie musi spełniać lokal, w którym ma być prowadzony żłobek lub klub dziecięcy. Akt ten był poprzedzony Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wymagań lokalowych i sanitarnych dotyczących żłobków i klubów dziecięcych, które utraciło moc z chwilą wejścia w życie nowych przepisów.
Do kogo ma zastosowanie nowe Rozporządzenie?
Należy podkreślić, że Rozporządzenie z dnia 10 lipca 2014 r. ma zastosowanie jedynie do nowo zakładanych żłobków i klubów dziecięcych, w przypadku których wniosek o wydanie opinii potwierdzającej spełnianie wymagań sanitarnych i lokalowych, kierowany do komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej lub właściwego państwowego inspektora sanitarnego, został złożony w terminie od 14 lipca 2014 r. Zgodnie bowiem z § 5 nowego Rozporządzenia do żłobków lub klubów dziecięcych utworzonych przed dniem jego wejścia w życie stosuje się dotychczasowe przepisy, tak jak do podmiotu zamierzającego prowadzić żłobek lub klub dziecięcy, który wystąpił o opinię komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej lub opinię właściwego państwowego inspektora sanitarnego przed 14 lipca 2014 r.
Powody wydania nowego Rozporządzenia
Konieczność wydania nowego aktu prawnego wynikła z faktu zmiany przepisu upoważniającego do wydania rozporządzenia określonego w Ustawie o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Znowelizowane przez Ustawę z dnia 10 maja 2013 r. o zmianie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 oraz niektórych innych ustaw brzmienie przepisu upoważniającego (art. 25 Ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3