OPUBLIKOWANO: PAŹDZIERNIK 2014
ZAKTUALIZOWANO: 3 STYCZNIA 2017
Roczny plan finansowy a środki specjalne w przedszkolu
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1870 ze zm.),
- Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1311),
- Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. z 2016 r. poz. 1015 ze zm.).
Wszystkie przedszkola będące jednostkami budżetowymi są zobowiązane do corocznego sporządzania planu finansowego. W planie tym uwzględnia się ogół dochodów oraz wydatków placówki w następnym roku budżetowym. Za jego sporządzenie odpowiada dyrektor przedszkola. Ustalając plan warto zwrócić szczególną uwagę na możliwość gromadzenia środków specjalnych na wydzielonych rachunkach. Środki te mogą być gromadzone, ale tylko w określonym zakresie.
Jakie wpływy przedszkole może uznać za środki specjalne?
Zgodnie z art. 223 ust. 1 Ustawy o finansach publicznych samorządowe jednostki budżetowe prowadzące działalność określoną w Ustawie o systemie oświaty gromadzą na wydzielonym rachunku dochody określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. W art. 2 uso. ustawodawca wskazał, że system oświaty obejmuje w szczególności szkoły, przedszkola, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki kształcenia ustawicznego, placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem zamieszkania, a także biblioteki pedagogiczne.
Możliwość gromadzenia dochodów na wyodrębnionym rachunku stanowi niewątpliwie korzystną formę gospodarki finansowej. Pozwala dyrektorowi przedszkola na prowadzenie bardziej elastycznej polityki finansowej oraz uzupełnienie budżetu przedszkola o dodatkowe dochody. Środki pozyskiwane z działalności ubocznej mogą być wykorzystywane na pokrycie bieżących wydatków. Źródła dochodów zasilających wydzielony rachunek dochodów oświatowych jednostek budżetowych muszą być określone w uchwale przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego. W art. 233 Ustawy o finansach publicznych przykładowo wskazano, że dochody te mogą pochodzić w szczególności:
- ze spadków,
- z zapisów,
- z darowizn w formie pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej,
- z odszkodowań,
- z wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie albo użytkowaniu jednostki budżetowej.
Inne wskazane w uchwale rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa dochody pochodzić będą najczęściej z działalności wykraczającej poza zakres podstawowego funkcjonowania jednostki budżetowej. Warto zaznaczyć, że minimalna treść uchwały powinna wskazywać:


