Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
STAN PRAWNY NA 21 MAJA 2019
Czynniki wpływające na wysoką ocenę pracy
przedszkola
Opracował: Wojciech Wasielewski, pracownik kuratorium oświaty
Podstawa prawna:
• Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 996
ze zm.),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie
nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2017 r. poz. 1658),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie
wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U z 2017 r. poz. 1611),
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej
kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów
z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły
specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły
policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356 ze zm.).
• Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie
szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. z 2017 r. poz. 1575
ze zm.).
Ocena pracy przedszkola dokonywana jest poprzez realizację podstawowych zadań nadzoru
pedagogicznego, takich jak ewaluacja, kontrola, monitorowanie oraz spełnianie innych zadań
nadzorujących, np.: ocenę pracy dyrektora, awans zawodowy nauczycieli. Za podstawowy
wskaźnik jakościowy należy uznać ewaluację. Warto zauważyć, że wymagania ewaluacyjne
opisują skomplikowaną rzeczywistość przedszkolną w sposób całościowy, podział na
dziewięć elementów jest umowny, wskaźniki opisujące wysoki poziom ich realizacji często
opisywane są podobnymi kryteriami.
Współpraca z rodzicami przedszkolaków
Pierwszym takim kryterium jest współpraca rodziców i dzieci. Przedszkole powinno
skutecznie angażować zarówno dzieci, jak i rodziców. W wymaganiach wskazano na
następujące potrzeby:
• rodzice współdecydują w sprawach przedszkola i uczestniczą w podejmowanych
działaniach,
• w przedszkolu współpracuje się z rodzicami na rzecz rozwoju ich dzieci,
• przedszkole pozyskuje i wykorzystuje opinie rodziców na temat swojej pracy.
Podejmowane działania mogą dotyczyć m.in.:
• przygotowywania, modyfikowania i realizowania koncepcji pracy przedszkola we
współpracy z rodzicami,
• stosowania metod pracy dostosowanych do potrzeb dzieci i grupy przedszkolnej oraz
nowatorskich rozwiązań służących rozwojowi przedszkolaków,
• inicjowania i realizowania przez dzieci różnorodnych działań na rzecz rozwoju
własnego, przedszkola i społeczności lokalnej,
• współdecydowania i uczestniczenia rodziców w działaniach w przedszkolu,
• podejmowania przez rodziców inicjatyw na rzecz rozwoju dzieci,
• udziału rodziców w procesie decydowania w sprawach dotyczących placówki.
Zaangażowanie całej społeczności przedszkolnej wiąże się z koniecznością wyjścia poza
tradycyjne role podejmowane przez nauczycieli, rodziców i dzieci. Świadoma realizacji tej
koncepcji wymaga często opracowania i wdrożenia programów oraz projektów angażujących
wszystkie grupy. Przede wszystkim warto przestać myśleć schematycznie oraz otworzyć się
na współpracę. Współdziałanie statutowych organów placówki – rady przedszkola, rady
pedagogicznej i rady rodziców – nie może ograniczać się tylko do konsultacji
i obowiązkowych opinii.
Autoewaluacja
Kolejne kryterium stanowi autoewaluacja rozumiana jako sposób na skuteczne działanie
przedszkola i nauczycieli. Wysoka jakość pracy przedszkola postrzegana jest przez
systemowe i cykliczne badanie, analizowanie i monitorowanie podejmowanych działań,
a następnie ich modyfikowanie. Przykładowe zadania dla przedszkola to:
• przygotowywanie i modyfikowanie planów pracy przedszkola,
• monitorowanie i analizowanie osiągnięć przedszkolaków, formułowanie i wdrażanie
wniosków z tych analiz oraz uwzględnianie ich w programach wychowania
przedszkolnego,
• omawianie podejmowanych działań wychowawczych i ocenianie ich skuteczności,
a następnie modyfikowanie w razie potrzeb,
• wzajemne pomaganie sobie w ewaluacji i doskonaleniu własnej pracy.
Myślenie w kategoriach ewaluacyjnych powinno więc towarzyszyć wszystkim działaniom
podejmowanym w przedszkolu, również w zakresie oceny ich skuteczności. Powinno
obejmować działania dyrektora (np. monitorowanie podstawy programowej), zespołów
nauczycielskich oraz poszczególnych nauczycieli przeprowadzających ewaluację własnej
pracy.
Praca nauczyciela
Kolejnym wskaźnikiem decydującym o wysokiej jakości pracy przedszkola jest organizacja
procesów edukacyjnych uwzględniająca motywowanie, aktywizowanie i indywidualizację.
Warto zauważyć, że w obowiązującym Rozporządzeniu w sprawie wymagań wobec szkół
i placówek zawarto szczegółowe informacje o tym, jak nauczyciel powinien planować proces
edukacyjny. Przykładowe wskazówki wpływające na wysoką ocenę jakości pracy nauczycieli
to:
• wspomaganie rozwoju i edukacji dzieci w celu realizacji ich indywidualnych potrzeb
edukacyjnych i rozwojowych,
• planowanie, monitorowanie i doskonalenie procesów rozwojowych dzieci,
• wykorzystywanie wniosków z codziennej pracy z przedszkolakami w planowaniu
i realizowaniu procesów edukacyjnych,
• stosowanie nowatorskich rozwiązań służących rozwojowi uczniów.
Nauczyciel powinien również umożliwić przedszkolakom wybór prowadzonych zajęć czy
zabaw edukacyjnych oraz być otwartym na zgłaszane inicjatywy.
Innowacyjność
Wysoko oceniane przedszkole przeprowadza działania nowatorskie, innowacyjne
i eksperymenty. Nauczyciele często nie potrafią jednoznacznie określić, na czym polega
innowacyjność w oświacie. Przepisy prawa oświatowego nie definiują innowacji ani też nie
precyzują, w jaki sposób powinna zostać wdrożona. Powszechnie za innowacje uważa się
nowatorskie rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne, mające na celu
poprawę jakości pracy przedszkola. W zacytowanym zdaniu zawarto nie tylko definicję
innowacji pedagogicznej, ale również jej klasyfikację na trzy grupy: programowe,
organizacyjne i metodyczne. Mogą one obejmować całe przedszkole, oddział lub grupę
dzieci, wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne. Najczęściej podejmowane innowacje
dotyczą:
• aktywizowania dzieci,
• indywidualizacji,
• angażowania rodziców i dzieci w proces zarządzania,
• wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjnych,
• zmian metodycznych, programowych i organizacyjnych,
• zmian wychowawczych,
• oddziaływań profilaktyczno-zdrowotnych.
Nauczyciel, przygotowując własną innowację, może korzystać ze swojego doświadczenia
zawodowego lub dostosować innowacje innych osób do potrzeb przedszkola, uzupełniając je
indywidualnymi pomysłami. Nowatorstwo powinno przejawiać się również
w opracowywaniu przez nauczycieli autorskich programów wychowawczych,
terapeutycznych oraz podejmowaniu działań w ramach projektów edukacyjnych.
Najważniejszy czynnik
Niewątpliwie najważniejszy wskaźnik jakościowy pracy przedszkola stanowi osiąganie
wysokich wyników nauczania i wychowania. Przedszkole osiągające wysokie efekty to takie,
które:
• tworzy wychowankom warunki nabywania wiedzy i umiejętności niezbędnych do
osiągnięcia gotowości szkolnej,
• podejmuje i realizuje przedsięwzięcia edukacyjne nakierowane na rozwój dziecka,
• zapewnia optymalne warunki rozwoju każdemu dziecku zgodnie z jego wrodzonym
potencjałem,
• zapewnia właściwy rozwój dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych przez
indywidualizację procesu nauczania.
Spełnianie wymagań ewaluacyjnych
Dla wszystkich przedszkoli istotną informacją jest spełnianie wymagań ewaluacyjnych.
Podczas ewaluacji badane jest spełnienie kryteriów, np.:
• systematyczność i długofalowość działań,
• systemowość, wielość i spójność działań,
• zgodność wypowiedzi wielu podmiotów,
• szeroki zakres współpracy,
• przedszkole stanowi wzór dla innych,
• dzielenie się doświadczeniami,
• powszechność podejmowanych prac,
• wprowadzanie nowatorskich rozwiązań.
Ewaluacja dostarcza bardzo ważnych informacji o jakości pracy przedszkola, ale nie odnosi
się do kwestii zgodności funkcjonowania placówki z przepisami prawa. Tu warto podkreślić
znaczenie:
• systemowego sposobu rozpatrywania skarg rodziców,
• prawidłowego prowadzenia dokumentacji działalności wychowawczej i opiekuńczej,
• zatrudniania nauczycieli zgodnie z Rozporządzeniem w sprawie szczegółowych
kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których
można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego
zakładu kształcenia nauczycieli,
• przestrzegania zapisów statutu i ich aktualizacji,
• przestrzegania praw dziecka oraz upowszechniania o nich wiedzy,
• zapewnienia dzieciom bezpiecznych i higienicznych warunków wychowania i opieki.
Zarządzenie przedszkolem
Kolejny ważny element jakości pracy przedszkola to mądre zarządzanie, które polega na:
• monitorowaniu sukcesów nauczycieli i ich nagradzaniu,
• organizowaniu zespołowej pracy nauczycieli,
• dbaniu o profesjonalną komunikację między nauczycielami,
• systematycznym przypominaniu nauczycielom o założeniach koncepcji pracy
przedszkola,
• upowszechnianiu wiedzy na temat najlepszych praktyk i najnowszych teorii,
przydatnych w pracy,
• stwarzaniu dogodnych warunków do dzielenia się wiedzą,
• planowaniu skutecznego nadzoru nad wdrażaniem wniosków wypracowanych podczas
ewaluacji,
• organizowaniu skutecznego i systemowego nadzoru nad stosowaniem przez
nauczycieli umiejętności uzyskanych podczas szkoleń i doskonalenia zewnętrznego.
Przedstawione powyżej wskazówki wpływające na wysoką jakość pracy przedszkola ilustrują
zmiany, które zaszły w polskiej oświacie w ostatnich latach. W przedszkolu dzieci nie tylko
przygotowują się do podjęcia edukacji w szkole, ale również kształtują kluczowe
umiejętności. Dzieci, ich rodzice i nauczyciele mają w sposób modelowy organizować
społeczność obywatelską, uczyć się współuczestniczenia w podejmowaniu decyzji oraz
odpowiedzialności. Wyzwania stojące przed współczesnym przedszkolem wymagają zmiany
sposobu zarządzania, organizacji, doskonalenia nauczycieli oraz gotowości do podejmowania
kolejnych inicjatyw.