Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

OPUBLIKOWANO: PAŹDZIERNIK 2014
ZAKTUALIZOWANO: 28 GRUDNIA 2017

 

Organizacja zajęć dodatkowych w przedszkolu

 

Opracowała: Agnieszka Sakowicz, dyrektorka przedszkola niepublicznego, autorka artykułów z zakresu zarządzania oświatą

 

Podstawa prawna:

 

  • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.).

 

Na mocy Ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw od 1 września 2013 r. w Polsce zaczęły funkcjonować „przedszkola za złotówkę”. Dyskusja na temat zajęć dodatkowych dla dzieci wciąż trwa. Toczy się ona wśród grona pedagogicznego i rodziców. Czym są tak naprawdę zajęcia dodatkowe? Komu służą? Kiedy powinny się odbywać? Ile osób, tyle stanowisk. Obecnie panuje moda na wypełnianie grafika przedszkolaków. Czym więc się kierować, aby działać racjonalnie, zgodnie z trendami i prawem?

 

Zajęcia dodatkowe, czyli…

 

Zajęcia dodatkowe stały się obowiązkowym elementem w przedszkolach. Należy jednak pamiętać, że – zgodnie ze swoją nazwą – mają stanowić dodatek. Nadrzędnym celem działalności edukacyjnej przedszkola jest realizacja podstawy programowej. Warto więc zastanowić się, budując ofertę edukacyjną przedszkola, co rzeczywiście jest działaniem dodatkowym, a co uatrakcyjnianiem codziennej realizacji zadań placówki. I czy organizacja takich zajęć nie odbywa się kosztem swobodnej zabawy dzieci, do której mają prawo podczas pobytu w przedszkolu. Dzięki zajęciom dodatkowym można wykorzystać potencjał nauczycieli oraz na poznać możliwości maluchów wykraczające poza podstawę programową.

 

Jak poradzić sobie z presją rodziców? Wystarczy rzetelna rozmowa, w której trzeba przedstawić kwestię finansów – brak zgody organu prowadzącego na finansowanie. Trzeba mówić też o potrzebach rozwojowych dzieci i roli zabawy w ich życiu. Ponadto stymulacja funkcji poznawczych nie wystarczy do tego, by dziecko osiągnęło sukces. Równie ważne jest kształtowanie kompetencji społecznych, a tych – goniąc z zajęcia na zajęcia – nie ma kiedy wykształcić.

 

Finansowanie zajęć dodatkowych w przedszkolach publicznych

 

Ustawa z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw całkowicie zmieniła sposób finansowania zajęć dodatkowych. Ustawodawca zadecydował, że zajęcia dodatkowe:

 

  • odbywają się po zrealizowaniu obowiązkowych zajęć w ramach podstawy programowej,
  • opłata rodzica za pobyt dziecka w przedszkolu powyżej pięciu godzin nie może wynieść więcej niż 1 zł za godzinę,
  • wszystkie zajęcia dodatkowe muszą być finansowane z budżetu przedszkola.

 

Pojawił się pomysł, by organem wspomagającym przedszkole w tym zakresie była rady rodziców. Jednak zgodnie z Wyrokiem Sądu Administracyjnego z dnia 24 lutego 2010 r., I SA/OI, rada rodziców nie może pełnić funkcji pracodawcy, ponieważ nie ma osobowości prawnej i nie jest jednostką organizacyjną.

 

Kolejnym rozwiązaniem, po które sięgają dyrektorzy przedszkoli, aby wzbogacić ofertę zajęć dodatkowych, jest korzystanie z pomocy wolontariuszy. Ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie