OPUBLIKOWANO: PAŹDZIERNIK 2014
ZAKTUALIZOWANO: 18 SIERPNIA 2017
Zasady tworzenia programów współpracy. Część II – organizacje pozarządowe
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz.U. z 2012 r. poz. 977 ze zm.),
- Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1817 ze zm.).
W celu przygotowania uczniów do funkcjonowania we współczesnym społeczeństwie oraz wsparcia ich wszechstronnego rozwoju szkoły powinny podejmować współpracę z organizacjami pozarządowymi, których w Polsce jest bardzo dużo i które wykonują wiele ważnych zadań. Zajmują się one działalnością charytatywną, kulturalną, edukacyjną, naukową, związaną z propagowaniem idei rozwoju społecznego, ekologii, a także działalnością artystyczną i sportową. Organizacje te to w większości fundacje i stowarzyszenia działające lokalnie lub globalnie.
Zobowiązanie dyrektorów do umożliwienia organizacjom działalności na terenie szkoły stanowią zapisy art. 68 ust. 1 pkt 9 Ustawy Prawo oświatowe, zgodnie z którymi dyrektor szkoły stwarza warunki do działania w szkole:
- wolontariuszy,
- stowarzyszeń,
- innych organizacji, w szczególności harcerskich,
których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkoły lub placówki.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy Prawo oświatowe i placówce mogą działać, z wyjątkiem partii i organizacji politycznych, stowarzyszenia i inne organizacje, w szczególności harcerskie. Podjęcie działalności w szkole przez stowarzyszenie lub inną organizację wymaga uzyskania zgody dyrektora szkoły, wyrażonej po uprzednim ustaleniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii rady szkoły i rady rodziców.


