Opublikowano: wrzesień 2014
Obowiązki dyrektora przedszkola niepublicznego związane z uzyskaniem dotacji na kolejny rok
Opracował: Michał Łyszczarz, prawnik, współautor komentarza do Ustawy o systemie oświaty
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.),
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 782).
Dotacje uzyskiwane od gminy stanowią dla osoby prowadzącej przedszkole niepubliczne podstawę finansowania działalności placówki, oprócz środków pochodzących z wpłat rodziców z tytułu czesnego czy też z innych źródeł, do których można zaliczyć choćby okazjonalne darowizny. Sam fakt, że środki z innych źródeł nie wpływają regularnie, powoduje jednak, że nie sposób w oparciu o nie budować planu finansowego działalności przedszkola. Z kolei pozyskanie dotacji oznacza konieczność dopełnienia całego szeregu obowiązków na długo przed rozpoczęciem roku kalendarzowego, w którym przedszkole dotację otrzyma, dlatego też istotne jest, aby pamiętać zarówno o tych obowiązkach, jak i zagrożeniach, jakie mogą wyniknąć z błędów popełnionych przy ich wykonywaniu.
Wniosek o dotację
Podstawowym warunkiem formalnym, jaki należy spełnić, by uzyskać dotację, jest złożenie wniosku, o którym mowa w art. 90 ust. 1a oraz 2b Ustawy o systemie oświaty. Zgodnie z pierwszym z tym przepisów niepubliczne przedszkola, prowadzące wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, otrzymują dotację z budżetu, odpowiednio, gminy lub powiatu w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na jedno dziecko objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju w części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostki samorządu terytorialnego, pod warunkiem że osoba prowadząca przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę dzieci, które mają być objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.
Druga z przytoczonych regulacji stanowi natomiast, że dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75 proc. ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego, pod warunkiem że osoba prowadząca przedszkole niepubliczne poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.
W każdym z tych przepisów pojawia się ta sama data – 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji. Podkreślić należy, że termin ten jest terminem zawitym – to prawnicze określenie oznacza w tym przypadku, że przekroczenie terminu pociąga za sobą nieodwracalne skutki w postaci utraty prawa żądania dotacji. Jest to szczególnie ważne właśnie z punktu widzenia przedszkoli, które są jednostkami nieferyjnymi, czyli funkcjonują przez cały rok szkolny, a zatem mogą też rozpocząć swą działalność w dowolnym okresie roku szkolnego. Jeżeli jej początek przypadnie już po 30 września, wówczas osoba prowadząca nie zdąży złożyć organowi dotującemu, czyli gminie, wniosku o dotację, a to oznacza, że przedszkole będzie tego dofinansowania pozbawione przez cały następny rok kalendarzowy swojej działalności.
Z punktu widzenia osoby prowadzącej przedszkole niepubliczne istotne jest, że chociaż złożenie wniosku o dotację jest niezbędnym warunkiem jej uzyskania, to jednocześnie wskazana w nim planowana liczba uczniów nie ma wpływu na rzeczywistą wysokość otrzymywanego w kolejnym roku kalendarzowym dofinansowania. Jak zauważyło Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie w Uchwale z dnia 4 marca 2009 r. (Nr 51/K/09), z treści art. 80 ust. 2 i 3 oraz art. 90 ust. 2a, 2b i 3 uso. wynika, że obowiązkiem gminy jest przyznanie dotacji na każdego ucznia


