STAN PRAWNY NA 30 WRZEŚNIA 2024
Obowiązkiem każdej szkoły jest wspieranie uczniów w trudnościach edukacyjnych lub wychowawczych. Jedną z form pomocy jest współpraca ze specjalistami zatrudnionymi w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Skierowanie ucznia do poradni wymaga jednak wystawienia przez nauczyciela pisemnej opinii o problemach ucznia.
Rola poradni psychologiczno-pedagogicznej
Pracując z uczniami sprawiającymi problemy wychowawcze bądź przejawiającymi trudności edukacyjne, nauczyciele starają się dostosować metody pracy do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego z nich. Jednak czasami działania te okazują się niewystarczające i wówczas nauczyciele zwracają się o pomoc do specjalistów zatrudnionych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. W poradniach tych przeprowadza się diagnozę rozwoju ucznia w zakresie:
- psychologicznym – ocena poziomu rozwoju funkcji intelektualnych, orientacyjnych i wykonawczych, stanu psychicznego ucznia oraz jego procesów motywacyjno-emocjonalnych,
- pedagogicznym – ocena poziomu wiadomości i umiejętności szkolnych, rodzaju i specyfiki trudności w uczeniu się oraz umiejętności czytania i pisania,
- logopedycznym – ocena poziomu rozwoju mowy, określenie nieprawidłowości z tym związanych, ich przyczyn i odpowiednich metod terapeutycznych,
- oceny zaburzeń rozwojowych wpływających na zachowania dysfunkcyjne ucznia, która pozwala na udzielenie bezpośredniej pomocy zarówno uczniowi, jak i jego rodzicom oraz nauczycielom.
Rolą poradni jest również przekazanie fachowych wskazówek do zaplanowania właściwej terapii indywidualnej ucznia w szkole. Na podstawie diagnozy specjaliści z zespołu ds. orzekania funkcjonującego przy poradni psychologiczno-pedagogicznej mogą wydać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na problemy dziecka wynikające z:
- niedowidzenia i niewidzenia,
- niedosłyszenia i niesłyszenia,
- problemów z poruszaniem się, w tym z afazją,
- niepełnosprawności intelektualnej,
- spektrum autyzmu, w tym zespołu Aspergera,
- niepełnosprawności sprzężonej.
Zespół może wydać również orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym lub niedostosowanie społeczne. Ponadto poradnia może wydać opinię, która dotyczy m.in. zaburzeń, takich jak zagrożenie dysleksją lub ze względu na dysleksję rozwojową, nadaktywność psychoruchowa czy w sprawie obniżenia wymagań programowych dla uczniów mających trudności w nauce z powodu słabego funkcjonowania intelektualnego bądź deficytów rozwojowych.
Ważne!
Zgodnie z § 5 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych orzeczenia i opinie wydawane są na pisemny wniosek rodzica dziecka lub ucznia bądź na pisemny wniosek pełnoletniego ucznia.
Do wniosku o przebadanie w poradni rodzic powinien dołączyć opinię o uczniu opracowaną przez nauczyciela, który zna problemy dziecka. Jeśli takiej opinii nie załączono, poradnia może zwrócić się do dyrektora szkoły z prośbą o jej przygotowanie. Powinna ona zawierać szereg szczegółowych informacji o dostrzeżonych problemach dydaktycznych i wychowawczych ucznia. Poprawnie skonstruowana, zawierająca znaczące informacje o codziennym funkcjonowaniu dziecka opinia jest niezwykle pomocna w postawieniu prawidłowej diagnozy przez pracowników poradni.
Opinia nauczyciela o uczniu
W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia przewodniczący zespołu orzekającego może zwrócić się do właściwego dyrektora szkoły z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców grup lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę.
Ważne!
Opinia musi być przekazana w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o jej wydanie. Kopia opinii zostaje przekazana rodzicom dziecka lub pełnoletniemu uczniowi. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca.