OPUBLIKOWANO: WRZESIEŃ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 18 SIERPNIA 2017
Zasady korzystania z podręcznika szkolnego
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1943 ze zm.),
- Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2014 r. poz. 811),
- Ustawa z dnia 21 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz.U. z 2014 r. poz. 290).
Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw wprowadziła zmiany w dotychczasowych zasadach wyboru podręcznika szkolnego oraz korzystania z niego. Zmiany te są kolejnym elementem reformy mającej na celu wprowadzenie do szkół darmowego podręcznika, zapoczątkowanej wejściem w życie Ustawy z dnia 21 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty. Na mocy 22c ust. 1 tego przepisu minister właściwy ds. oświaty i wychowania, a w przypadku podręczników do szkół artystycznych minister właściwy ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, może zlecić opracowanie i wydanie podręcznika lub jego części. Zgodnie z kolei z ust. 2 opracowany w wyniku takiego zlecenia oraz zaakceptowany przez ministra podręcznik zostaje dopuszczony do użytku szkolnego z mocy prawa. Przyjęcie tej regulacji oznacza, że zaakceptowany przez właściwego ministra podręcznik nie musi przechodzić procedury weryfikacji, o której mowa w art. 22a ust. 4 Ustawy o systemie oświaty – ten ostatni przepis umożliwiał dopuszczenie podręcznika do użytku szkolnego, jeżeli uzyskał pozytywne opinie rzeczoznawców wskazanych odpowiednio przez ministra właściwego ds. oświaty i wychowania lub ministra właściwego ds. kultury i ochrony dziedzictwa narodowego spośród rzeczoznawców wpisanych na listy rzeczoznawców prowadzone przez tych ministrów.
Sama możliwość wprowadzenia darmowego podręcznika nie jest oczywiście wystarczająca do tego, aby faktycznie został wybrany w danej szkole, dlatego też wspomniana na wstępie nowelizacja Ustawy o systemie oświaty


