OPUBLIKOWANO: WRZESIEŃ 2014
ZAKTUALIZOWANO: 16 SIERPNIA 2017
Zasady powoływania i funkcjonowania zespołu do spraw promocji szkoły
Podstawa prawna:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2015 r. poz. 1270),
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59 ze zm.).
W każdej szkole mogą być tworzone zespoły wychowawcze, przedmiotowe oraz problemowo-zadaniowe. Kwestie z tym związane reguluje Prawo oświatowe w art. 111 pkt 5 oraz Rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli w § 4 w odpowiednich załącznikach dla poszczególnych typów szkół. Zgodnie z zawartymi tam zapisami zespoły w szkole mogą być tworzone przez dyrektora placówki. Pracą zespołu powinien kierować jego przewodniczący, powołany przez dyrektora szkoły, na wniosek zespołu. Zadania zespołów nauczycielskich można określić w statucie szkoły.
Najczęściej w szkołach funkcjonują zespoły przedmiotowe skupiające nauczycieli pokrewnych przedmiotów, ale dyrektorzy powołują także zespoły zadaniowe w celu wykonania konkretnych czynności, np. zespół ds. awansu zawodowego nauczycieli, ewaluacji wewnętrznej czy ds. programów i podręczników. Zespołem o szczególnym znaczeniu jest zespół ds. promocji szkoły. Jego specyfika wynika z tego, że od jego członków wymaga się wyjątkowo dużego zaangażowania i kreatywności. Praca tego zespołu trwa nieprzerwanie przez cały rok szkolny, a pomysłowość i wysiłek wchodzących w jego skład osób mogą przyczynić się m.in. do pozyskania zaufania, sympatii i przychylności środowiska wobec szkoły oraz budowania jej pozytywnego wizerunku. Od tego zależy, czy do placówki zgłosi się wystarczająco dużo kandydatów, czy będzie można otworzyć odpowiednią liczbę oddziałów, czy znajdą się etaty dla wszystkich nauczycieli, czy szkoła będzie osiągać kolejne sukcesy.
Tworzenie zespołu
Aby stworzyć zespół ds. promocji szkoły, dyrektor nie musi uzyskiwać zgody organu prowadzącego czy też organu pełniącego nadzór pedagogiczny nad działalnością szkoły. Nie jest też wymagana zgoda nauczyciela na pozostanie członkiem takiego zespołu – o powstaniu i składzie zespołu decyduje dyrektor szkoły. Jeśli dotychczas w placówce nie było takiego zespołu lub działał nieefektywnie – warto pracę nowego zespołu rozpocząć od zebrania z dyrektorem, który przedstawi swoje oczekiwania, pomysły, a także środki, jakimi dysponuje szkoła i które może przeznaczyć na cele związane z jej promocją.
Żaden przepis nie precyzuje sposobu powoływania zespołów w szkole, decyzja w tym względzie należy do dyrektora. Może on utworzyć zespół, wydając odpowiednie zarządzenie, ale nie jest to konieczne. Wystarczy ogłoszenie lub poinformowanie nauczycieli podczas posiedzenia rady pedagogicznej, które zostanie zaprotokołowane. Dyrektor decyduje także o formie prowadzenia dokumentacji dotyczącej działań zespołu. Może oczekiwać szczegółowego planu działań, sprawozdania z pracy, może też zobowiązać przewodniczącego zespołu do zaprezentowania wyników działalności. Plan pracy zazwyczaj przedstawia się dyrektorowi na początku roku szkolnego, a sprawozdanie – na koniec czerwca. Aby zwiększyć kontrolę nad poczynaniami zespołu, dyrektor może zdecydować o sprawozdaniu śródrocznym lub innych formach nadzoru. Jednak praca zespołu ds. promocji jest trudna do dokładnego zaplanowania, członkowie zespołu powinni wykazywać się elastycznością w działaniach, umiejętnością reagowania na bieżące inicjatywy powstające w środowisku i wykorzystywania ich poprzez włączanie się w te aktywności.
Plan pracy zespołu
Przykładowy plan pracy zespołu ds. promocji szkoły może zawierać poniższe zadania:
- Wyłonienie lidera grupy i przedstawienie dyrektorowi wniosku o powołanie go na przewodniczącego zespołu.
- Zwrócenie się do wszystkich pracowników szkoły z prośbą o pomoc w działalności zespołu.