Bezpłatna aplikacja na komputer – MM News... i jestem na bieżąco! Sprawdzam

Program wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli Przedszkola .......................................... w ........................................................ na rok szkolny 20...../20..... Głównymi założeniami wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli są: 1) doskonalenie ogólnej pracy przedszkola, 2) podniesienie poziomu nauczania i kwalifikacji nauczycieli, 3) wprowadzanie zmian wpływających na jakość pracy placówki, 4) poprawa komunikacji i współpracy w zespołach nauczycielskich, 5) koordynacja pracy wychowawczej i procesu dydaktycznego, 6) wspólne i zespołowe rozwiązywanie sytuacji problemowych. Wewnątrzprzedszkolne doskonalenie nauczycieli ma na celu m.in.: 1) opracowanie wspólnego, celowego, planowego, cyklicznego i adekwatnego do warunków funkcjonowania przedszkola procesu uczenia się, 2) doskonalenie pracy rady pedagogicznej, 3) zwiększenie efektywności kształcenia i wychowania, 4) wprowadzanie innowacji i zmian pedagogicznych w przedszkolu, 5) poprawę interakcji i komunikacji między nauczycielami, 6) wprowadzenie zespołowego rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych, 7) poprawę sposobu organizowania zajęć i kierowania przedszkolem, 8) wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania, wychowania i opieki, 9) realizację kierunków polityki oświatowej państwa. Powyższe cele zostaną zrealizowane m.in. poprzez: 1) szkolenia wewnętrzne – rady szkoleniowe, spotkania zespołów nauczycielskich, konsultacje, 2) szkolenia zewnętrzne – konferencje, seminaria, warsztaty, studia podyplomowe. Etapy wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli Etap pierwszy – pogłębiona diagnoza potrzeb szkoleniowych w oparciu o wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego, ewaluacji wewnętrznej lub zewnętrznej placówki. Diagnozę należy również poszerzyć o indywidualne propozycje nauczycieli i sugestie rodziców. Za przeprowadzanie diagnozy odpowiada dyrektor wraz z zespołem zadaniowym nauczycieli. Etap drugi – opracowanie na podstawie diagnozy potrzeb szkoleniowych rocznego i wieloletniego planu wewnątrzprzedszkolnego programu doskonalenia nauczycieli. Planowanie umożliwi wskazanie: 1) celów wspomagania, 2) form i sposobów realizacji szkoleń i ich harmonogramu, 3) osób odpowiedzialnych za zrealizowanie planu WDN-u. Etap trzeci – realizacja szkoleń i ich monitorowanie polegające na prowadzeniu konsultacji, wywiadów, zajęć otwartych, które pozwolą wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce. Monitorowanie ma również na celu wprowadzenie zmian służących poprawie efektywności pracy nauczycieli. Etap czwarty – ocena skuteczności WDN-u, opracowanie planu działań poszkoleniowych, ewaluacja. Harmonogram i plan WDN-u – przykład Lp. Etap Cele Zadania/tematyka Forma, sposoby realizacji Termin Odpowiedzialni Uwagi o realizacji 1. Etap pierwszy Określenie potrzeb szkoleniowych nauczycieli przedszkola • Wykorzystanie w planowaniu wspomagania wniosków z nadzoru pedagogicznego, ewaluacji wewnętrznej lub zewnętrznej. • Wykorzystanie propozycji nauczycieli i rodziców Opracowanie narzędzi diagnostycznych i przeprowadzenie badania diagnostycznego Do 15 września Dyrektor i zespół zadaniowy ds. diagnozy potrzeb szkoleniowych, lider WDN-u 2. Etap drugi: opracowa-nie planu WDN-u Zespołowe opracowanie programu i harmonogramu WDN-u Ustalenie form, sposobów realizacji szkoleń, ich celów, harmonogramu, terminów i osób odpowiedzialnych za realizację programu Analiza potrzeb szkoleniowych, konsultacje z dyrektorem na temat szkoleń, ich finansowania i planowania terminów Do końca września Dyrektor i zespół zadaniowy ds. diagnozy potrzeb szkoleniowych, lider WDN-u Etap drugi: harmono-gram WDN-u Pogłębienie wiedzy merytorycznej, metodycznej i psychologicznej Szkolenia wewnętrzne: • zmiany w prawie oświatowym, • opracowanie harmonogramu zajęć otwartych dla nauczycieli i rodziców, • ocenianie dojrzałości dziecka do podjęcia nauki w szkole, diagnoza przedszkolna, • bezpieczeństwo w przedszkolu, • współpraca przedszkola z rodzicami i instytucjami wspierającymi pracę przedszkola, • wykorzystanie technologii TIK w zajęciach przedszkolnych, • opracowanie i realizacja planu pracy zespołów nauczycielskich, w tym realizacja zajęć otwartych Rada szkoleniowa Rada szkoleniowa Spotkanie zespołów nauczycielskich Rada szkoleniowa Rada szkoleniowa Warsztaty Spotkania zespołów nauczycielskich Wrzesień Wrzesień Październik Grudzień Luty Kwiecień Maj Dyrektor i wicedyrektor Zespół nauczycieli Edukator, trener zewnętrzny Inspektor BHP i społeczny inspektor pracy Edukator zewnętrzny Doradca metodyczny, trener TIK Zespoły nauczycielskie i przewodniczący zespołów Wzbogacenie wiedzy i umiejętności, podniesienie kwalifikacji zawodowych, doskonalenie warsztatu pracy Szkolenia zewnętrzne: • planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela, • pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z pedagogiką Marii Montessori, • elementy arteterapii w twórczym wspomaganiu rozwoju dziecka, • „Roztańczone, rozśpiewane, rozbawione przedszkole – tańce i zabawy na uroczystości przedszkolne”, • „Figurowy zawrót głowy – przedszkolak w świecie geometrii”, • współczesne wyzwania w zawodzie nauczyciela wychowania przedszkolnego, • planowanie pracy przez początkującego nauczyciela wychowania przedszkolnego, • wspieranie rozwoju małych dzieci w przedszkolu, • zabawy matematyczne drogą do kształcenia logicznego myślenia, • technika orgiami w przedszkolu, • zdrowie i ruch – zajęcia w terenie dla przedszkolaka Udział w seminarium Szkolenie Warsztaty Warsztaty Konferencja Seminarium Warsztaty Konferencja Konferencja Warsztaty Warsztaty Wrzesień Październik Październik Listopad Grudzień Grudzień Styczeń Styczeń Luty Luty Marzec Nauczyciele stażyści i kontraktowi Pani/Pan ........................................................................ Troje nauczycieli Chętni nauczyciele Chętni nauczyciele Wszyscy nauczyciele Nauczyciele stażyści Chętni nauczyciele Wszyscy nauczyciele Chętni nauczyciele Chętni nauczyciele 3. Etap trzeci – realiza-cja szkoleń i ich monitoro-wanie Realizacja szkoleń, ocena ich efektywności i przydatności w pracy nauczycieli wychowania przedszkolnego Przeprowadzenie konsultacji, wywiadów, zajęć otwartych, wprowadzenie zmian Opracowanie arkusza monitorowania, arkuszy wywiadu i obserwowanych zajęć, scenariuszy zajęć otwartych Przez cały rok szkolny Dyrektor, wicedyrektor, zespół ds. WDN-u, lider WDN-u 4. Etap czwarty – ewaluacja, plan działań poszkole-niowych Ocena efektywności szkoleń, wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce przedszkolnej i planowaniu własnej pracy Przeprowadzenie ewaluacji, zaplanowanie dalszej pracy w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności. Wypracowanie własnych planów działań poszkoleniowych, zawierających konkretne działania, terminy ich wdrożenia w pracę z dziećmi, opracowanie arkuszy ewaluacji Od kwietnia do czerwca Dyrektor, wicedyrektor, zespół ds. WDN-u, lider WDN-u, wszyscy nauczyciele Program wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli na rok szkolny 20...../20..... został zatwierdzony Uchwałą nr ............... Rady Pedagogicznej Przedszkola .................................... w ..........................................