Dostęp do serwisu wygasł w dniu . Kliknij "wznów dostęp", aby nadal korzystać z bogactwa treści, eksperckiej wiedzy, wzorów, dokumentów i aktualności oświatowych.
Witaj na Platformie MM.
Zaloguj się, aby korzystać z dostępu do zakupionych serwisów.
Możesz również swobodnie przeglądać zasoby Platformy bez logowania, ale tylko w ograniczonej wersji demonstracyjnej.
Chcesz sprawdzić zawartość niezbędników i czasopism? Zyskaj 14 dni pełnego dostępu całkowicie za darmo i bez zobowiązań.
Program wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli Przedszkola .......................................... w ........................................................ na rok szkolny 20...../20.....
Głównymi założeniami wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli są:
1) doskonalenie ogólnej pracy przedszkola,
2) podniesienie poziomu nauczania i kwalifikacji nauczycieli,
3) wprowadzanie zmian wpływających na jakość pracy placówki,
4) poprawa komunikacji i współpracy w zespołach nauczycielskich,
5) koordynacja pracy wychowawczej i procesu dydaktycznego,
6) wspólne i zespołowe rozwiązywanie sytuacji problemowych.
Wewnątrzprzedszkolne doskonalenie nauczycieli ma na celu m.in.:
1) opracowanie wspólnego, celowego, planowego, cyklicznego i adekwatnego do warunków funkcjonowania przedszkola procesu uczenia się,
2) doskonalenie pracy rady pedagogicznej,
3) zwiększenie efektywności kształcenia i wychowania,
4) wprowadzanie innowacji i zmian pedagogicznych w przedszkolu,
5) poprawę interakcji i komunikacji między nauczycielami,
6) wprowadzenie zespołowego rozwiązywania problemów edukacyjnych i wychowawczych,
7) poprawę sposobu organizowania zajęć i kierowania przedszkolem,
8) wprowadzanie nowoczesnych metod nauczania, wychowania i opieki,
9) realizację kierunków polityki oświatowej państwa.
Powyższe cele zostaną zrealizowane m.in. poprzez:
1) szkolenia wewnętrzne – rady szkoleniowe, spotkania zespołów nauczycielskich, konsultacje,
2) szkolenia zewnętrzne – konferencje, seminaria, warsztaty, studia podyplomowe.
Etapy wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli
Etap pierwszy – pogłębiona diagnoza potrzeb szkoleniowych w oparciu o wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego, ewaluacji wewnętrznej lub zewnętrznej placówki. Diagnozę należy również poszerzyć o indywidualne propozycje nauczycieli i sugestie rodziców. Za przeprowadzanie diagnozy odpowiada dyrektor wraz z zespołem zadaniowym nauczycieli.
Etap drugi – opracowanie na podstawie diagnozy potrzeb szkoleniowych rocznego i wieloletniego planu wewnątrzprzedszkolnego programu doskonalenia nauczycieli. Planowanie umożliwi wskazanie:
1) celów wspomagania,
2) form i sposobów realizacji szkoleń i ich harmonogramu,
3) osób odpowiedzialnych za zrealizowanie planu WDN-u.
Etap trzeci – realizacja szkoleń i ich monitorowanie polegające na prowadzeniu konsultacji, wywiadów, zajęć otwartych, które pozwolą wykorzystać zdobytą wiedzę i umiejętności w praktyce. Monitorowanie ma również na celu wprowadzenie zmian służących poprawie efektywności pracy nauczycieli.
Etap czwarty – ocena skuteczności WDN-u, opracowanie planu działań poszkoleniowych, ewaluacja.
Harmonogram i plan WDN-u – przykład
Lp. Etap Cele Zadania/tematyka Forma, sposoby realizacji Termin Odpowiedzialni Uwagi o realizacji
1. Etap pierwszy Określenie potrzeb szkoleniowych nauczycieli przedszkola • Wykorzystanie w planowaniu wspomagania wniosków z nadzoru pedagogicznego, ewaluacji wewnętrznej lub zewnętrznej.
• Wykorzystanie propozycji nauczycieli i rodziców Opracowanie narzędzi diagnostycznych i przeprowadzenie badania diagnostycznego Do 15 września Dyrektor i zespół zadaniowy ds. diagnozy potrzeb szkoleniowych, lider WDN-u
2. Etap drugi: opracowa-nie planu WDN-u Zespołowe opracowanie programu i harmonogramu WDN-u Ustalenie form, sposobów realizacji szkoleń, ich celów, harmonogramu, terminów i osób odpowiedzialnych za realizację programu Analiza potrzeb szkoleniowych, konsultacje z dyrektorem na temat szkoleń, ich finansowania i planowania terminów Do końca września Dyrektor i zespół zadaniowy ds. diagnozy potrzeb szkoleniowych, lider WDN-u
Etap drugi: harmono-gram WDN-u Pogłębienie wiedzy merytorycznej, metodycznej i psychologicznej Szkolenia wewnętrzne:
• zmiany w prawie oświatowym,
• opracowanie harmonogramu zajęć otwartych dla nauczycieli i rodziców,
• ocenianie dojrzałości dziecka do podjęcia nauki w szkole, diagnoza przedszkolna,
• bezpieczeństwo w przedszkolu,
• współpraca przedszkola z rodzicami i instytucjami wspierającymi pracę przedszkola,
• wykorzystanie technologii TIK w zajęciach przedszkolnych,
• opracowanie i realizacja planu pracy zespołów nauczycielskich, w tym realizacja zajęć otwartych
Rada szkoleniowa
Rada szkoleniowa
Spotkanie zespołów nauczycielskich
Rada szkoleniowa
Rada szkoleniowa
Warsztaty
Spotkania zespołów nauczycielskich
Wrzesień
Wrzesień
Październik
Grudzień
Luty
Kwiecień
Maj
Dyrektor i wicedyrektor
Zespół nauczycieli
Edukator, trener zewnętrzny
Inspektor BHP i społeczny inspektor pracy
Edukator zewnętrzny
Doradca metodyczny, trener TIK
Zespoły nauczycielskie i przewodniczący zespołów
Wzbogacenie wiedzy i umiejętności, podniesienie kwalifikacji zawodowych, doskonalenie warsztatu pracy
Szkolenia zewnętrzne:
• planowanie rozwoju zawodowego nauczyciela,
• pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna z pedagogiką Marii Montessori,
• elementy arteterapii w twórczym wspomaganiu rozwoju dziecka,
• „Roztańczone, rozśpiewane, rozbawione przedszkole – tańce i zabawy na uroczystości przedszkolne”,
• „Figurowy zawrót głowy – przedszkolak w świecie geometrii”,
• współczesne wyzwania w zawodzie nauczyciela wychowania przedszkolnego,
• planowanie pracy przez początkującego nauczyciela wychowania przedszkolnego,
• wspieranie rozwoju małych dzieci w przedszkolu,
• zabawy matematyczne drogą do kształcenia logicznego myślenia,
• technika orgiami w przedszkolu,
• zdrowie i ruch – zajęcia w terenie dla przedszkolaka
Udział w seminarium
Szkolenie
Warsztaty
Warsztaty
Konferencja
Seminarium
Warsztaty
Konferencja
Konferencja
Warsztaty
Warsztaty
Wrzesień
Październik
Październik
Listopad
Grudzień
Grudzień
Styczeń
Styczeń
Luty
Luty
Marzec
Nauczyciele stażyści i kontraktowi
Pani/Pan ........................................................................
Troje nauczycieli
Chętni nauczyciele
Chętni nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Nauczyciele stażyści
Chętni nauczyciele
Wszyscy nauczyciele
Chętni nauczyciele
Chętni nauczyciele
3. Etap trzeci – realiza-cja szkoleń i ich monitoro-wanie Realizacja szkoleń, ocena ich efektywności i przydatności w pracy nauczycieli wychowania przedszkolnego Przeprowadzenie konsultacji, wywiadów, zajęć otwartych, wprowadzenie zmian Opracowanie arkusza monitorowania, arkuszy wywiadu i obserwowanych zajęć, scenariuszy zajęć otwartych Przez cały rok szkolny Dyrektor, wicedyrektor, zespół ds. WDN-u, lider WDN-u
4. Etap czwarty – ewaluacja, plan działań poszkole-niowych Ocena efektywności szkoleń, wykorzystania zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce przedszkolnej i planowaniu własnej pracy Przeprowadzenie ewaluacji, zaplanowanie dalszej pracy w oparciu o zdobytą wiedzę i umiejętności. Wypracowanie własnych planów działań poszkoleniowych, zawierających konkretne działania, terminy ich wdrożenia w pracę z dziećmi, opracowanie arkuszy ewaluacji Od kwietnia do czerwca Dyrektor, wicedyrektor, zespół ds. WDN-u, lider WDN-u, wszyscy nauczyciele
Program wewnątrzprzedszkolnego doskonalenia nauczycieli na rok szkolny 20...../20..... został zatwierdzony Uchwałą nr ............... Rady Pedagogicznej Przedszkola .................................... w ..........................................